Ve znamení Itálie

8. červenec 2009

Italský kulturní institut představuje do 16. července 2009 díla italských umělců, jejichž tvůrčí období spadá do druhé poloviny 20. století a počátku 21. století. Současné umění umístěné do barokní kaple institutu a přilehlých prostor je výsledkem dialogu mezinárodních výtvarných tendencí a italského živlu.

Pestrý koktejl italské výtvarné scény připravil pod názvem Segni italiani (Ve znamení Itálie) turínský galerista a teoretik časopisu Italia Arte Guido Folco. Poválečné evropské umění plné nové energie hledá odkaz expresionismu a futurismu, ale i akademismu, který avantgarda zavrhovala. Experimenty s barvou, materiálem a prostorem jsou společným jmenovatelem nové umělecké vlny, jež nese známky internacionalismu, ale nezapře stopy národního identity.

U příležitosti slavnostního zahájeni přijeli do Prahy dva z umělců, jejichž dílo je na výstavě zastoupeno nejpočetněji: Antonio Ciarallo a Enzo Guaricci. Antonio Ciarallo pracuje na velkých formátech v monochromatickém ladění s motivem krajky v kontrastu s hrubou silou barevné pasty, jež přináší reliéfní zpracovaní plochy. Pohádkový mág Enzo Guaricci rovněž využívá kombinaci protichůdných materiálů. Kámen a textil se snoubí ve vzájemné harmonii poetických a snových témat. Guaricci rád expanduje do prostoru, a proto vystavuje i na dvoře Italského kulturního institutu, neboť zde vstupuje kámen navíc do protikladu s křehkostí květin. Umělec se snaží zaujmout kromě zraku i další smysly. Dovolává se divákova sluchu, např. instalací zvonů, nebo hmatu, když z kamene vytváří objekty prvoplánově neslučitelné s tímto materiálem jako kamenné knihy atd. Kolemjdoucí se instinktivně dotýkají objektu, aby přezkoumali, zda je zrak nešálí a skutečně se jedná o kámen.

Enzo Guaricci, Létající koberec, 2007

Další umělci jako Antonio Corpora, Giacomo Soffiantino, Sergio Baroni, Emilio Scanavino nebo Piero Ruggeri jsou vyznavači abstraktní malby. K témuž směru, avšak v kovovém provedení, se hlásí i Massimo Ghiotti. Zcela se vylučuje Enrico Bay, který hledá archetypy naší společnosti. Jeho dřevěné totemy reprezentují ikony smyšleného náboženského směru. Všechna díla vyvolávají v divákovi silné dojmy. Obsahují určitý rys, který nás přesvědčuje, že vznikla v rukou Italů. Zároveň však korespondují se současnou světovou tvorbou.

Enzo Guaricci, Koncert s překvapením, 2007
autor: Alexandra Dekanová
Spustit audio

Více z pořadu