Tři generace scénografů
Při chůzi Jilskou ulicí v Praze si můžete všimnout Slovenského institutu, už podle nám známé vlajky. Na slovenskou tvorbu trochu zapomínáme, ale Slováci na nás jistě ne. Na Slovensku vycházejí knihy v češtině a jsou velmi čtené, většina filmů v kinech má český dabing, česká média diváci i posluchači věrně sledují. Češi zase milují slovenské herectví a kvalitní hudebníky. Jeden ze slovenských umělců, který by si svou tvorbu bez vlivu české kultury nedokázal představit, je scénograf Ladislav Vychodil.
Tomuto tvůrci připravili k jeho osmdesátým pátým narozeninám profilovou výstavu. A nejen jemu, ale už třem generacím slovenských divadelních scénografů, které pomáhal vychovávat. Z jeho žáků jmenujme Jozefa Cillera, Monu Hafsahlovou, Aleše Votavu, Jána Závarského nebo Ludmilu Várossovou. Co jméno, to také většinou pojem pro české divadelnictví minulosti i současnosti. Ladislav Vychodil se narodil symbolicky na Hané, pak vystudoval v Praze. Umělecké prostředí hlavního města se do něj hluboce vrylo, ovlivnil ho poetismus a surrealismus meziválečné avantgardy a malířský i architektonický proud české divadelní scénografie. Stačil ještě poznat atmosféru divadla V + W a Burianova Déčka a tvorbu dvojice Jiří Frejka - František Troster. S touto zkušeností zakládal katedru scénického výtvarnictví a kostýmu na Divadelní fakultě VŠMU v Bratislavě. "Když jsem přišel do Bratislavy, nebyly zde dílny a neměl jsem kde své návrhy realizovat," řekl k tomu Vychodil. Protože ani jeho první absolventi nemohli v nových slovenských divadlech očekávat skvělé technické vybavení, stala se z nouze ctnost. Víc probouzel fantazii svých žáků a snahu dosáhnout maximálních výsledků z minima. Nepodporoval jenom jejich uměleckou vnímavost, ale taky důkladnou teoretickou základnu i se znalostí historie.
To vše jde na výstavě rozpoznat. Činoherní scénografie mají na první pohled otevřenou strukturu pro doplnění atmosféry herci a režisérem. Nikde nevidíme předměty, které by překážely akci, vše má účelnost, ale zároveň poetickou sílu. Vychází se především z velmi jednoduchých prostředků (například dřevěná lávka mezi dvojicí sudů), které ale jsou imaginativně ozvláštněny (nad jednou dvojicí sudů visí židle), takže hned vyvolávají zájem a sadu otázek. A tak to probíhá u většiny vystavených fotografií a modelů. Od vnějškově nejjednodušších scénografií inscenací podle ruských autorů (které ale jistě mají tu základní divadelní účelnost), až po ty složité, které však nosí harmonickou vyváženost samy v sobě. Jedna z nejlepších je například scéna Vladimíra Čápa a Ludmily Várossové k opeře Don Giovanni, která ukrývá zkosený prostor uhýbající nazad a jakoby za roh, čímž vyvolává neustálou zvědavost: kdo a jak přijde? Masivnost scény k Pohledu z mostu Arthura Millera je doplněna naprostou intimitou malé chudé domácnosti, což určitě vyvolává paradoxní jednání postav. Nebo scéna k opeře Macbeth, která je celá položena do červené barvy a vystihuje tak podstatu děje i vztahů. U každé práce lze rozpoznat originální přístup, který potvrzuje tvůrčí svobodu už od mládí autorů. To se týká i kostýmů, které většinou jemně propojují různé vrstvy látek tak, aby nenásilně podtrhly charaktery postav. Od děl Vychodilových žáků se můžeme vracet až k jeho prvním scénografiím, které sice používají jednoduché realistické prostředky, ale promyšlené kompozice diváka musí vtahovat do představení.
Ač má výstava nevelkou plochu, stojí za to si ji prohlédnout. Už jenom pro základní rozpoznání pramenů imaginace, kvůli kterým (a samozřejmě i kvůli vlastnímu řemeslnému umu) jsou slovenští scénografové neustále zváni k práci v českých divadlech. Naše kultury mají tolik styčných bodů, že k nám artefakty hovoří s čímsi pochopitelným, ale z trochu jiného úhlu pohledu, což je inspirující.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka