Telefonní budka
Telefonní budka se jeví jako nízkorozpočtový film, kterým filmaři i publikum volají po zásadnější změně ve zkostnatělém hollywoodském ghettu. Pouhých dvanáct dní a deset milionů dolarů stačilo k natočení one-man thrilleru letošního českého filmového léta.
Zatímco muzikálová horečka přichází v úspěšné retrovlně, realistické filmy brnkající na nejzapadlejší kouty divákova vědomí se objevují pořídku. Experimentální filmová tvorba, tedy ta, která si přímo pohrává s možnostmi a omezeními filmařského hardwaru a plátna, není tak oblíbená, protože obvykle nabízí nesrozumitelnou a znepokojující podívanou - nad Time Code (čtyři obrazy na jednom plátně) nebo Mementem (film vyprávěný pozpátku) musíme v první řadě přemýšlet, zatímco nad Kruhem od začátku víme, o co jde, a kdyby ne, filmaři to pro jistotu učitelsky vysvětlí. Telefonní budka stojí mimo mainstream, ačkoliv pochází z Hollywoodu, uvádí herecké hvězdy a bývá spojována s Hitchcockovým Provazem (1948, film jedním záběrem) a Oknem do dvora (1954, film z jednoho místa). Jde o srovnání mylné, asi jako tvrdit, že se člověk podobá pštrosovi - ano, má dvě nohy, ale režisér Schumacher má za sebou takové "pecky" jako Batman a Robin a Česká spojka. S Hitchcockovou perlorodností se nemůže srovnávat.
Thrillerové srdce filmu nekolaboruje s paranormálnem nebo potoky krve, jako jiné napínáky z poslední doby. Napětí a strach člověka v telefonní budce (Colin Farrell), kterému na hlavu míří ostřelovač, je blízké a niterné. V podstatě statická kamera dodává pocit, že nezajímavý třímetrový perimetr kolem budky dokonale známe a soucit s telefonujícím je jediným východiskem k pochopení filmu. Tajemný ostřelovač totiž není psychopat nebo blázen, je jakýmsi soukromým spasitelem telefonujícího. A kdo by někoho takového nechtěl? Tady si divák neudrží svůj oblíbený skeptický nadhled, tohle už je prostě moc osobní. Situace napomáhá naprostému ztotožnění s telefonujícím - z ostřelovače slyšíme jen hluboký vypravěčský hlas (Kiefer Sutherland). Žádné náznaky o jeho úkrytu neexistují a policie (Forest Whitaker), přivábená výstražnou střelbou na poblíž stojícího pasáka, je také bezmocná.
Schumacher využil technofobii ("Když zazvoní telefon, musíte ho zvednout."), městský industrialismus a nechtěně i americkou aféru s washingtonským střelcem. Podobně jako David Fincher v Úkrytu Schumacher tvrdí, že si "nevědomí" lidé kolem sebe staví betonovo-elektronickou past, která může nečekaně sklapnout. Bohužel, kameraman Libatique neubránil před střihačem Stevensem stoprocentní čistotu nápadu a místy prostřihne pohled do hledí ostřelovačovy pušky a více než častěji osvěžuje plátno rozdělením na několik sekcí s paralelním dějem (při telefonování). Snad i proto není vyvrcholení filmu, kdy se telefonující skutečně vyzná ze všech hříchů před okounějícím davem-zpovědníkem, tak působivě ostudné, jak by mělo (nebo jsem tak otrlý). Při zpětném dekódování scénáře Larry Cohena vypluje na povrch mnoho nevysvětlených a na hlavu postavených úseků, které připomínají, že jde jen o vymyšlený film, ne o skutečnost - přesto je realita velmi blízko; víc, než kdyby se "reality" dosahovalo přehnaným proléváním krve a vražděním.
Jak bylo řečeno v prvním odstavci, s Hitchcockem nemá film nic společného (i když by ho Hitch jistě ocenil), místo toho navazuje na studentský patnáctiminutový snímek End of Line, který je zdarma dostupný na >této adrese v několika formátech. Teď může filmový hnidopich vykřiknout nadšením, protože právě objevil, že pánové Cohen a Schumacher sprostě převzali nápad a nakopírovali ho. Chyba. Zkultivovali patnáct minut do vzrušujících osmdesáti minut a Colin Farrell nemusí film zdvihat ode dna, jako ve vedlejší roli v Daredevilovi, kde bez diskusí předvedl nejzajímavější postavu. Rozhodně dokáže vaší pozornost připoutat k příběhu a vodit vás za nos tak, abyste nikdy nevěděli, jak to celé dopadne. A dobrá/špatná zpráva nakonec: Schumacher nebude v napínácích pokračovat. Jeho příštím projektem je Fantóm opery. Muzikál.
Související odkazy: oficiální stránka
Telefonní budka (Phonebooth, USA 2003) Hrají: Colin Farrell (telefonující), Kiefer Sutherland (hlas), Forest Whitaker (inspektor); Scénář:Larry Cohen; Režie:Joel Schumacher; 80 minut, titulky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka