Svět jiné hudby s Alešem Opekarem: Visa for Music aneb Hudbě vstup povolen!

18. leden 2020

World music i populární hudba ze severní a střední Afriky pohromadě. Pohaslé hvězdy i překvapivé objevy. To vše s vůní máty a arganového oleje nabízí veletrh Visa for Music v marockém Rabatu. Poslechněte si ohlédnutí za jeho loňským ročníkem v pořadu Svět jiné hudby.

O kulturním dědictví Maroka hovoří v úvodu pořadu manažer berberské taneční skupiny Tizwite Jusuf Benhoa a ředitel festivalu alternativní hudby L´Boulevard v Casablance Dushen Bahjo. S Marokem je tradičně spojena také hudba Gnawa, do jejíchž tajů Aleše Opekara ještě před veletrhem zasvětil guru Abbdellah El Gourd a jeho manažer Amin Chebihi.

„Jednou z pohnutek rituálních obřadů Gnawa je něco jako mentální terapie. Přes psychickou obrodu se pomůže i tělu. Během rituálu se čistí duše ze společenských depresí a všeho, co nás uvnitř trápí,“ říká Amin a Abbdellah upřesňuje: „Začíná se v sedm večer, končí v sedm ráno, pak je čas na odpočinek, ale následně se ještě rituál dokončí, repertoár totiž obsahuje 240 písní, takže to trvá dva dny, než se vše naplní.“

Aleš Opekar (vpravo) a Petr Dorůžka v rozhovoru s guru hudby Gnawa Abbdellahem El Gourdem.

O specifických plechových perkusích krakebo, vzdáleně příbuzných s dřevěnými jihošpanělskými kastanětami, říkají: “Jejich rytmus připomíná tření řetězů o sebe, kterými byli svazováni otroci, kteří takto museli putovat dlouhé trasy a řetězy jim řinčely na nohou i rukou. Pomalu, když putovali za nucenou prací, rychle, když prchali na svobodu.“

Návštěva Abbdellaha byla jen třešinkou na dortu, přidanou k účasti na veletrhu. Šestý ročník Visa For Music se loni konal od 20. do 23. listopadu. Zahrnul přes 50 showcasů, sedm konferencí, tři workshopy a stovky setkání. Přijelo přes 1000 účastníků ze 70 zemí, z toho 25 afrických. Hodně účinkujících bylo přímo z Maroka.

K objevům patřila Soukainu Fahsi, šestadvacetiletá zpěvačka, která nedávno skoro vyhrála talentovou soutěž Arab's Got Talent a je tak populární v celém arabském světě. Dokládá, že i pop music se dá inspirativně kombinovat s arabskou tradicí, plnou příjemně chvějivých melodických ozdůbek a méně obvyklých zvuků perkusí nebo strunných nástrojů.

Třístrunná loutna guembri jako hlavní nástroj hudby Gnawa je dnes v celém Maroku velmi populární i u mladých arabských hudebníků, kteří nemající etnicky nic společného s národem Gnawa, jehož kořeny jsou jižněji v Africe. Typickým příkladem byla skupina Bab L' Bluz. Posouvají magické a léčivé zvuky do nových kontextů, tentokrát i s bicí soupravou, i když flétnista občas také vezme do ruky krekeb.

Zpěvačka Yousra Mansour hraje na menší, kytarové guembri a to pravé velké, basové obsluhuje Brice Bottin.

Naopak jako pohaslá hvězda působila Natacha Atlas. Dobří hudebníci kolem ní to nezachránili.

Povídání o festivalu L' Boulevard v Casablance doprovodila nahrávka marockého rappera Boummaska, ohlédnutí za Visa For Music uzavřel triumvirát zpěvaček Lucie de Carvalho z Angoly, Isabel Novella z Mosambiku a Siti ze Zanzibaru.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.