Svět jiné hudby s Alešem Opekarem: Visa for Music aneb Hudbě vstup povolen!

18. leden 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Zpěvačka Soukaina Fahsi

World music i populární hudba ze severní a střední Afriky pohromadě. Pohaslé hvězdy i překvapivé objevy. To vše s vůní máty a arganového oleje nabízí veletrh Visa for Music v marockém Rabatu. Poslechněte si ohlédnutí za jeho loňským ročníkem v pořadu Svět jiné hudby.

O kulturním dědictví Maroka hovoří v úvodu pořadu manažer berberské taneční skupiny Tizwite Jusuf Benhoa a ředitel festivalu alternativní hudby L´Boulevard v Casablance Dushen Bahjo. S Marokem je tradičně spojena také hudba Gnawa, do jejíchž tajů Aleše Opekara ještě před veletrhem zasvětil guru Abbdellah El Gourd a jeho manažer Amin Chebihi.

„Jednou z pohnutek rituálních obřadů Gnawa je něco jako mentální terapie. Přes psychickou obrodu se pomůže i tělu. Během rituálu se čistí duše ze společenských depresí a všeho, co nás uvnitř trápí,“ říká Amin a Abbdellah upřesňuje: „Začíná se v sedm večer, končí v sedm ráno, pak je čas na odpočinek, ale následně se ještě rituál dokončí, repertoár totiž obsahuje 240 písní, takže to trvá dva dny, než se vše naplní.“

Aleš Opekar (vpravo) a Petr Dorůžka v rozhovoru s guru hudby Gnawa Abbdellahem El Gourdem.

O specifických plechových perkusích krakebo, vzdáleně příbuzných s dřevěnými jihošpanělskými kastanětami, říkají: “Jejich rytmus připomíná tření řetězů o sebe, kterými byli svazováni otroci, kteří takto museli putovat dlouhé trasy a řetězy jim řinčely na nohou i rukou. Pomalu, když putovali za nucenou prací, rychle, když prchali na svobodu.“

Návštěva Abbdellaha byla jen třešinkou na dortu, přidanou k účasti na veletrhu. Šestý ročník Visa For Music se loni konal od 20. do 23. listopadu. Zahrnul přes 50 showcasů, sedm konferencí, tři workshopy a stovky setkání. Přijelo přes 1000 účastníků ze 70 zemí, z toho 25 afrických. Hodně účinkujících bylo přímo z Maroka.

K objevům patřila Soukainu Fahsi, šestadvacetiletá zpěvačka, která nedávno skoro vyhrála talentovou soutěž Arab's Got Talent a je tak populární v celém arabském světě. Dokládá, že i pop music se dá inspirativně kombinovat s arabskou tradicí, plnou příjemně chvějivých melodických ozdůbek a méně obvyklých zvuků perkusí nebo strunných nástrojů.

Třístrunná loutna guembri jako hlavní nástroj hudby Gnawa je dnes v celém Maroku velmi populární i u mladých arabských hudebníků, kteří nemající etnicky nic společného s národem Gnawa, jehož kořeny jsou jižněji v Africe. Typickým příkladem byla skupina Bab L' Bluz. Posouvají magické a léčivé zvuky do nových kontextů, tentokrát i s bicí soupravou, i když flétnista občas také vezme do ruky krekeb.

Zpěvačka Yousra Mansour hraje na menší, kytarové guembri a to pravé velké, basové obsluhuje Brice Bottin.

Naopak jako pohaslá hvězda působila Natacha Atlas. Dobří hudebníci kolem ní to nezachránili.

Povídání o festivalu L' Boulevard v Casablance doprovodila nahrávka marockého rappera Boummaska, ohlédnutí za Visa For Music uzavřel triumvirát zpěvaček Lucie de Carvalho z Angoly, Isabel Novella z Mosambiku a Siti ze Zanzibaru.

autoři: Aleš Opekar , zpr
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?