Stvoření světa, divadlo a holocaust

19. květen 2004

Hry dramatika Georga Taboriho se často vrací ke krizovým okamžikům dějin, ve kterých lidstvo selhalo. Osud židovského národa spějící až k masovému vyvražďování v koncentračních táborech je pro Taboriho, též Žida, palčivou ránou, která nikdy nebude zhojena. Je nutné si ji znovu připomínat a takovou "upomínkou" je celá Taboriho dramatická tvorba. Můžete se o tom přesvědčit sami v Divadle v Dlouhé, které má od začátku května na repertoáru Taboriho Goldbergovské variace.

George Tabori v Goldbergovských variacích použil oblíbený postup divadla na divadle. Základní osu hry tvoří příprava divadelní inscenace, která má zobrazovat biblické příběhy. Důležitější roli ovšem hraje vztah panovačného režiséra Mr. Jaye a jeho židovského asistenta Goldberga. Struktura hry se komplikuje tím, jak autor prolíná postavy obou divadelníků s osudy biblických hrdinů. Mr. Jay je Bohem-Stvořitelem i Ďáblem. Goldberg, zpočátku poslušný sluha, se postupně jeho vůli vzpírá. Stává se Mojžíšem, Jonášem, nakonec Ježíšem. Bere na sebe roli těch, kteří Bohu odporovali, resp. s ním diskutovali. V postavě Goldberga-Ježíše se koncentruje celá tragédie židovského národa. Je připomínána novodobá Golgota - Osvětim -, dosahující ještě hrůznějšího rozsahu, než byl Ježíšův osud na kříži.

Z inscenace Goldbergovské variace

Z Taboriho textu nezmizel v inscenaci prakticky ani řádek. Problémem je, že režisérka Hana Burešová komplikovanou strukturu hry nedokázala divákům přiblížit. Naopak ji spíše "zašmodrchala". Zbytečně si nechala záležet na parodii pochybných divadelních produkcí. Korunu všemu nasadila hudebním intermezzem rockové kapely Hell´s Angels, které si bere na paškál manýry některých hudebních skupin. Cíl Taboriho hry neleží jen v parodii a vtipných paralelách biblických příběhů s divadlem. Slovní přestřelky Goldberga a Mr. Jaye se mění v kruté žerty směřující na Goldbergův židovský původ a vrcholí jeho propojením s postavou Ježíše.

Z inscenace Goldbergovské variace

Goldberg Miroslava Táborského jako by z oka vypadl jiné hercově postavě, Normanovi v Garderobiérovi. Jak roste Goldbergova opozice vůči režisérovi, tak roste i tragikomický rozměr celé postavy. Miroslav Táborský přestává hrát poslušného pejska a jeho Goldberg se stává rovnocenným partnerem režisérovi. Miroslavu Hanušovi více svědčí ďábelská poloha Mr. Jaye než ta božská. Díky tomu se druhá polovina inscenace jeví být sevřenější a divák si ostřeji uvědomuje spojení komických a vážných poloh děje.

Goldbergovské variace jsou krutou komedií, která má nepříjemně mrazit. Bohužel inscenace Divadla v Dlouhé diváka spíše zmate, než aby ho zasáhla až do morku kostí.

autor: Jana Dlouhá
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.