Soundtrack nevšedních dní

11. srpen 2013

V jubilejním 300. díle Neonu jsme vzpomněli na In Dust 3 od Extáze

Já na to slavení moc nejsem, ale když už máme dnes ten 300. díl, tak jsem s tím chvíli lámal hlavu. Kdo ví, jestli se náš pořad ještě nějakého dalšího podobného jubilea dožije. Pamatuji si, že dvoustý Neon nebyl nijak speciální, tehdy jsme vám nabídli reportáž ze Sázava festu a uvolněný rozhovor s kapelou Toxique. Já jsem se dnes rozhodl navázat na stý díl, který tehdy přinesl hodinový rozhovor s Honzou Muchowem, kapelníkem Ecstasy of Saint Theresa a jednou z nejinspirativnějších osobností tuzemské hudební scény. Dnešních 25 minut věnujeme albu In Dust 3 od Ecstasy of Saint Theresa, které ani 14 let od svého vzniku neztratilo ani notu ze svých kvalit a je zcela zásadním albem české elektronické scény. Tehdy se Muchow a Winterová svou produkcí (poprvé) dotkli hudebního nebe.

Biografie Ecstasy of Saint Theresa je myslím dostatečně známá, věřím, že kytarově zvazbenou minulost, průnik do Anglie a hraní u Johna Peela už není třeba znovu omílat. Připomeňme, že v roce 1994 Ecstasy of Saint Theresa vypustila své druhé album Free-D (Original Soundtrack) a o rok později jí ještě vyšlo v Anglii u firmy Go! Discs remixové Astralavista EP. Od té chvíle Extáze mlčela a připomínala se jen velmi zřídka na klubových pódiích. Změny ve vedení Go! Discs zapříčinily, že se Extáze vyvázala z nahrávací smlouvy, hledání nové gramofirmy navíc ztížil fakt, že kapela procházela radikálními personálními změnami. Jan Gregar a Petr Wegner preferovali kytarový zvuk, zatímco zpěvačka Irna Libowitz a hlavně Jan Muchow vzali více za své ambientní pojetí.
Na konec Muchow zůstal v kapele sám. Ke spolupráci oslovil svou kamarádku ze Šeptej, herečku Kateřinu Winterovou, která po krátkém váhání přijala. Duo ještě doplnili klávesista Petr Macháček a bubeník Petr Němeček (oba měli spíše status hostů než regulérních členů) a nová sestava se pustila do čtyřleté práce na novém albu.

00390192.jpeg

To vyšlo v roce 1999 u české pobočky nadnárodního vydavatelství EMI pod názvem In Dust 3. Nové album přineslo nový, hudebně sofistikovaný výraz, ve kterém se snoubila experimentální elektronika a zaranžované živé nástroje. “Je to taková návštěva Ufonů na Zemi. Když přilítnou, tak deska rychle odsejpá, jsou tam ty popsongy, ale postupně se to komplikuje, aby při 1+1=11 mohli zase odletět domů,“ řekl tehdy o progresivním albu v jednom rozhovoru Muchow.
Deska se pop právu stala jednou z událostí roku 1999, byť se Muchow s Winterovou nemohli opřít o pomoc rozhlasových dramaturgů, kteří jejich „divnou hudbu“ odmítli zařadit do playlistů. Přitom sama kapela se snažila o posluchačsky poměrně vstřícné pojetí a pod nánosem efektů a zvuků se mnohdy vyloupnou skutečně nádherné písničky. „Baví mě dávat svým nápadům formu písniček, pro posluchače je to srozumitelnější. Snažím se odehrát musiku uvnitř popového schématu, aby navenek bylo všechno jasné, ale pokud se člověk zaposlouchá, měl by získat pocit, jako když se napije občerstvujícího vitamínu. Aby to nebylo umdlévající bahno, které vysílá většina rozhlasových stanic,“ vysvětloval Muchow.

Byla to ale hlavně jeho kolegyně – dosud převážně herečka Kateřina Winterová (už tehdy byla v angažmá v Národním divadle), kdo na sebe strhával hlavní pozornost. Její pěvecký výkon je na tehdejší vskutku nevídaný, pěvecky neškolená Winterová, pro kterou je účinkování v Extázi první (a dosud jedinou) kapelní příležitostí, excelovala. Dnes víme, že Winterová svůj projev dokázala ještě posunout o level výš, o čemž svědčí hned následující album Slowthinking, za které si vysloužila četná „björkovská“ přirovnání.

In Dust 3

Každá z 11 písní na albu In Dust 3 vypráví svůj příběh. Ikarie XB1 je poklonou české filmové scifi a Bedřichu Smetanovi, Hunted By Demons , je Muchowova pocta Davidu Lynchovi za seriál Twin Peaks, v Danger se Winterová osvobozuje z nepodařeného vztahu, Dumb It je o tuposti současného hudebního průmyslu.
„Nevnímáte konstrukci, ale silnou a zároveň křehkou hudebnost, snivost a pocitovost. Jste ve světě, jemuž je čas i prostor podřízen a který si po svém, zlehka swinguje. Album In Dust 3 je cosi jako soundtrack nevšedních dní,“ psal Vladimír Vlasák 12. června 1999 v MF DNES.

Další dění už vezměme telegraficky. Následující deska Slowthinking (2002) vyšla opět na značce EMI a sklidila hned několik ocenění Akademie populární hudby. Extáze se deskou znovu připomněla v Anglii, kde si také vysloužila několik pochvalných recenzí. Muchow se postupně etabloval do role producenta (Anna K, Here, Bertine Zetlitz…), remixéra (Placebo) a autora reklamní a filmové hudby.

Ecstasy Of Saint Theresa

V roce 2003 pak vychází DVD Fastmoving, kde každá skladba z desky má svoje obrazové zpracování. Dosud posledním albem je Watching Black z roku 2006, před dvěma lety pak ještě vyšlo druhé DVD 0.10.10/Live, jež je záznamem koncertu z Nové scény Národního divadla. Už z toho je zřejmé, že EOST nepatří mezi nejakčnější kapely na světě, jak Winterová tak i Muchow se věnují převážně vlastním aktivitám a poslední tři roky je kolem kapely ticho po pěšině.
Ale nepanikařil bych, dobré věci potřebují čas, aby uzráli a jak jsem z kuloárů zaslechl, něco se kolem Extáze chystá. Tak se nechme překvapit….

Ecstasy Of St. Theresa
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.