Serebrennikov, Khan i Divadlo Archa. Festival d'Avignon vstupuje do své druhé poloviny a Vltava bude u toho
Festival d´Avignon je jedna z největších, nejstarších a nejprestižnějších mezinárodních divadelních přehlídek. Po sedmnácti letech se do Avignonu vrací i Češi, tentokrát v zastoupení Divadla Archa. Festival se zaměřuje na nováčky na divadelní scéně, ale představuje samozřejmě i díla stálic francouzského a světového divadla. V programu 73. ročníku se tak do 23. července představí inscenace například od Kirilla Serebrennikova, Oliviera Py nebo Akrama Khana.
Odyssea jako téma
Exkluzivně z Avignonu. Online reportáž Veroniky Štefanové z divadelního festivalu
Avignon žije divadlem a Český rozhlas Vltava bude u toho. Festival d´Avignon, jeden z největších a nejprestižnějších mezinárodních divadelních festivalů, vstupuje do své druhé poloviny. Po sedmnácti letech se do Avignonu vrací i české divadlo, tentokrát v zastoupení Divadla Archa. Českou účast v kontextu 73. ročníku festivalu, na kterém uvedou svá díla osobnosti, jako je Kirill Serebrennikov, Akram Khan nebo Olivier Py, sleduje online Veronika Štefanová.
Každý rok je v rámci avignonského festivalu představena zhruba padesátka divadelních i tanečních titulů především z Francie, ale také ze zahraničí. Na 73. ročníku bude v rámci dvaceti dnů uvedeno 280 představení v hlavním programu. Ta pro letošek zastřešuje téma Odyssea. Nelze popřít silný vliv tohoto starořeckého eposu na evropskou kulturu. Podle ředitele festivalu, režiséra a herce Oliviera Py, ale zároveň odkazuje i k aktuální evropské otázce, a tedy ke znepokojivé budoucnosti Evropy. V řadě festivalových inscenací se toto téma objevuje, mezi nimi i téma cesty skrze středomoří, která dnes často předznamenává tragédii. S Odyseou souvisí i téma úniku, život v exilu a také rozpor mezi velkými dějinami a historií jednotlivce.
Avignon jako jeden nekončící divadelní rej
Když v roce 1947 festival zakládal francouzský režisér Jean Vilar, nemohl tušit, v jak obrovskou událost se festival promění. Avignon, to nejsou jen představení hvězd světového divadla, ale především živelná atmosféra, která se – díky pouličním hudebníkům, hercům a artistům - bez přestání line celým Avignonem. Okouzlující je festival především díky místům, kde jsou jednotlivá divadelní představení uváděna. Jedná se nejen o divadelní sály, ale také parky, nádvoří klášterů nebo paláců. Asi tím nejznámějším jevištěm je nádvoří Papežského paláce ze 14. století, které pojme 2000 diváků.
Hvězdy světového divadla
Svou prestiž získal festival především díky osobnostem, které v Avignonu svá díla uvádí. Festival například uvede inscenaci Outside ruského režiséra, kritika ruského vedení a korupce, Kirilla Serebrennikova. Inspiroval se pro ni fotografiemi a básněmi čínského disidenta Rena Hanga, který spáchal sebevraždu v pouhých 29 letech. Ve světě proslul fotografiemi obnažených těl, městských scenérií, ale také stylizovaných snových krajin. Zvláště fotografie nahých těl vyvolávaly v Číně plné cenzury řadu kontroverzí. Byl několikrát zatčen. Život a dílo toho umělce se dotkly právě Kirilla Serebrennikova, který ve svém díle také zkoumá téma identity, sexuality a práva na svobodné umělecké vyjádření.
Některé inscenace vznikly dokonce přímo pro avignonský festival. Takovou je například Macbeth philosophe, kterou pro festival vytvořil jeho ředitel Olivier Py. Poté, co v Avignonu uvedl inscenace her Král Lear a Hamlet, se opět vrací k titulu Williama Shakespeara. Zajímavostí je, že do této inscenace obsadil osm vězňů z věznice Avignon-Le Pontet. Festival totiž vždy razil ideu, že divadlo je určené všem bez rozdílu. Proto od roku 2004 spolupracuje i se zdejší věznicí a od roku 2014 je s pomocí personálu věznice umožněno vězňům účinkovat i mimo toto zařízení.
Obyčejní lidé Divadla Archa
Od 16. do 23. července na festivalu uvede pražské Divadlo Archa sedm repríz své inscenace Obyčejní lidé. Představení vzniklo jako společný projekt Divadla Archa a nezávislého čínského souboru Living Dance Studio v Pekingu v režii Jany Svobodové a v choreografii Wen Hui. Inscenace kombinuje principy dokumentárního divadla a tance, porovnává reálné příběhy lidí v obou zemích a sleduje mezníky v jejich historii. Globální historii protínají příběhy jednotlivců, někdy velmi bolestivé, jindy zase humorné.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka