Pýcha a předsudek
Nic na světě nerozděluje lidi tolik jako pýcha a předsudky a nic na světě je nedokáže tak spojit, jako když se předsudky s pýchou vytratí. Klasický román Pýcha a předsudek britské spisovatelky Jane Austinové už se dočkal nespočetně filmových zpracování a příběh lásky, které brání pýcha a špatný odhad, se stal téměř kánonem romantických filmů a vrací se pravidelně na plátna kin v mnoha nejrůznějších variacích. Přesto všechno je však příběh neustále živý, a jak ukázal Joe Wright, má co říci i v malebném klasickém zpracování a prostředí viktoriánské Anglie, kdy i naznačený polibek je vrcholem erotiky.
Pět dcer Bennetových matka odmalička vychovává v přesvědčení, že životním cílem a osudem každé ženy je dobře se vdát, a dívky samozřejmě koukají po každém svobodném muži, co se v okolí objeví. Hlavu plnou představ o romantické lásce a neveselou vyhlídku na vdavky za každou cenu jen proto, aby nezůstaly na ocet rodině na krku. Jen Elizabeth (Keira Knightley) nadaná jistou dávkou nezávislosti, touží po něčem víc. Zlomová chvíle nastává, když do blízkého zámečku přijíždí bohatý mladý a přitažlivý pan Bingley (Simon Woods), doprovázen svým přítelem panem Darcym (Matthew Macfadyen). Plachá, krásná a citlivá Jane Bennetová (Rosamund Pike), nejstarší z dcer, podlehne kouzlu pana Bingleyho a zamiluje se do něj, Elizabeth oproti tomu pojme upřímnou nechuť k panu Darcymu, který se zdá být pyšným, povýšeným a odtažitým. Jejich cesty se už ovšem potkaly a ještě mnohokrát potkají, než se skrze poznání změní vzájemný vztah, než respekt, porozumění a láska překonají pýchu a předsudek.
Asi bych se měl hned zpočátku přiznat, že mě romantické filmy příliš neoslovují asi proto, že cílené brnkání na city a stupňování emocí se málokdy podaří sladit tak, aby výsledek nevyzněl jako klišé a abych neměl pocit, že mi před příchodem do sálu nasadili růžové brýle a místo popcornu dali marcipán. Na Pýchu a předsudek jsem šel sice bez pýchy, ale zato s předsudky, které ovšem zmizely již v prvních minutách filmu Joea Wrighta. První, co mě zaujalo, byla sice klasická, ale zato profesionální a precizní práce kameramana Romana Oshina, jasné barvy, neobvyklé scenérie, malebné, ale ne kýčovité pohledy na jednání postav skrze zátiší předmětů denní potřeby, dialogové souboje při tanci, kdy pohyb dodává dynamiku nejen obrazu, ale i samotným slovům. Dalším hřebíkem do rakve mým předsudkům byla skvěle zvládnutá režijní stránka. Joe Wright nechá pozvolna narůstat napětí, aby ho vzápětí vyústil v dílčí dramatický vrchol, který odezní stejně plynule jako jeho expozice. Jednotlivé zvraty přichází sice téměř sinusově, ale vývoj vztahu Elizabeth a pana Darcyho můžeme neustále vnímat v druhém plánu, a také díky němu Pýcha a předsudek smířlivě graduje ve svém závěru.
Bylo by určitě trestuhodné opomenout v této souvislosti herecké výkony, které kvalitu celého snímku zakládají. Keira Knightleyová předvedla oscarový výkon. Její Lizzie balancuje od rozpustilé dívčí hravosti až po mladistvou zarputilost a spravedlivé rozhořčení, je přirozená, nepřehrává a měl jsem silné potíže uvědomit si, že ústřední blond hrdinku nového akčního snímku Domino také zahrála ona. Matthew Macfayden v roli pana Darcyho není sladce romantickou postavou, ze začátku ho vnímáme jako chladného, povýšeného snoba a až později zjistíme, co vlastně povýšenost a odtažitost skrývaly. Jako třešničku na dortu si pak jistě každý filmový fanoušek vychutná skvělý výkon Donalda Sutherlanda v neobvyklé roli starého, lehce dětinského pana Benneta. Také hudební doprovod velmi vkusně doplňuje dění na plátně, ve vypjatých situacích souzní s emocemi hlavních postav a ve chvílích uvolnění mu neschází ani patřičná hravost.
Pýcha a předsudek je komplexně kvalitní film. Všechny jeho složky jsou na vysoké úrovni a jsou schopny uspokojit i náročného diváka citlivým a tvůrčím přístupem k literární předloze. Nemusíte být zklamáni, ani pokud nepatříte mezi příznivce romancí, protože lehkost podání a šmrnc, který filmu dávají herecké výkony, vám umožní oprostit se od žánru a nechat se zaujmout vyprávěním.
Související odkazy: oficiální stránky filmu, Bontonfilm
Pýcha a předsudek (Pride and prejudice) USA, 2005
Režie: Joe Wright; knižní předloha: Jane Austen; scénář: Deborah Moggach; produkce: Tim Bevan, Eric Fellner, Paul Webster; hudba: Dario Marianelli; kamera: Roman Oshin; střih: Paul Tothill
Hrají: Keira Knightley (Elizabeth 'Lizzie' Bennetová), Matthew Macfadyen (pan Darcy), Talulah Riley (Mary Bennetová), Rosamund Pike (Jane Bennetová), Simon Woods (pan Bingley), Jena Malone (Lydia Bennetová), Carey Mulligan (Kitty Bennetová), Donald Sutherland (pan Bennet), Brenda Blethyn (paní Bennetová), Claudie Blakley (Charlotte Lucasová)
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Inger Johanne Strøm: Blizkabytost.com. Ironický pohled na problém lidské osamělosti
-
Šedivý pokoj, Čmoud nebo Návěstí. Povídky Stefana Grabińského, klasika polské fantastické literatury
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.