Příliš očekávaná procházka

24. květen 2007

O takřka rodinné Formanovic inscenaci Dobře placená procházka se dlouho mluvilo, a tak není divu, že premiéra byla plná očekávání. Jak si poradí světově proslulý filmový mág Miloš Forman s divadelní režií, jak vyzní 42 let stará hra komorního Semaforu na reprezentativní scéně Národního divadla a jak to všechno půjde dohromady s výtvarnými a hravými nápady Petra a Matěje Formanových?

Příliš očekávání, nevšední pozornost medií a všelijakých "důležitých" osob, které se snažily ukázat v publiku jako milovníci divadla, to vše vedlo k přecenění počinu. Dobře placená procházka je sice příjemnou zábavou, ale není nijak průlomová. I přesto, že inscenátoři libreto obohatili o několik písní ze stejně staré Suchého hry Sekta, zůstává uvedená buffo opera pouhou rozvinutou hudební anekdotou, která svým rozsahem i obsahem stěží naplní celovečerní program.

Překvapivé rozhodnutí bohaté tety věnovat milion ještě nenarozenému potomkovi Uliho a Vanilky odvrátí ústřední dvojici od jistého rozvodu. Reakce páru otevírá absurdní pohled na vztah, lásku a rozvod jako na pouhá slova, kterými lze rozverně manipulovat. Úzce sevřený příběh obohacují postavy podivného, povídavého Listonoše (což byla původně role Jiřího Suchého) a vlezlého Advokáta (původně role Jiřího Šlitra).

Dobře placená procházka

Komorní ráz rozpustil Miloš Forman především použitím několika početných sborů, které zaplavují nejen jeviště, ale i předscénu, lože v hledišti a dokonce se vynoří z obsazeného parteru. Množství sborů zahrnujících vedle vyrovnaného zástupu tančících žen z lidu a skupiny uniformě kostýmovaných (zřejmě) uvaděček také baculaté děti - andělíčky poněkud silně zavání lacinou vatou muzikálového či hollywoodského ražení.

Velmi výrazným rysem inscenace, za jehož pomoci se úspěšně realizuje vize "velkého plátna" je promyšlená práce s výtvarnou složkou inscenace. Proměny scénografie výrazně zaměstnávají pozornost diváků. Mezi miniaturními pódii představujícími Uliho mikrosvěty (v předrozvodové krizi bytujícího v koupelně) a Vanilky (usídlené v poněkud přívětivější ložnici) vévodí jevišti naddimenzovaný obývací pokoj. Jeho ordinérní šedivost promění bombastický příjezd Tety z Liverpoolu s celou suitou služebnictva a kompletním pestrobarevným a luxusním vybavením. A právě tyto proměny scény (ať už jde o výjevy za centrálním oknem, které je zároveň průhledem do světa fantazie a snění, pohyby geometrických vzorů na tapetě obýváku a vlastně i všech objektů na jevišti vtipně představující opilecký pohled Uliho nebo o jednotlivá rozpohybovaná "pěvecká čísla" Tetičky a její grupy) jsou nejzajímavějšími okamžiky inscenace.

Dobře placená procházka

Herecké výkony lze ztěží sumarizovat, neboť z provozních důvodů byly důležité role nazkoušeny ve dvou až třech alternacích. Lze si snadno představit, že vyznění inscenace jako celku bude zcela odlišné, vystoupí-li v roli Tety z Liverpoolu Jitka Moravcová nebo Zuzana Stivínová, případně takřka neznámá, ale skvělá Tereza Hálová, a zároveň se některá z nich na scéně sejde se známou tváří zkušeného Jiřího Suchého nebo od pohledu takřka čerstvě plnoletého, vyplašeného Petra Macháčka.

Dobře placená procházka

Provozní diktát, který nepříznivě ovlivnil uvádění předchozího počinu dvojčat Formanových na scéně Národního divadla (totiž nezapomenutelnou minimalistickou operu Philippa Glasse Kráska a zvíře), si tentokrát vynutil snadno postavitelnou scénu a flexibilní obsazení. Přesto bylo k nemalému rozhořčení režiséra Miloše Formana naplánováno jen poměrně málo repríz. Díky medializaci byly však další reprízy přidány, a tak odpočinková Procházka může pobavit širší okruh diváků. V květnu již proběhlo a na září se plánuje další hostování Národního divadla ve Valencii, kde je tvorba formanovského tandemu srdečně přijímána, a to dokonce do té míry, že se španělské divadlo Palau de les Arts Reina Sofía koprodukčně podílí na naší pražské inscenaci.

autor: mat
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.