Olga Machoňová Pavlů: „Měl to být malý studentský výlet“

27. prosinec 2016

Olga Machoňová Pavlů vyjela po revoluci do Švýcarska studovat dirigování. Byla studentkou konzervatoře a v Basileji se chtěla rok zabývat dirigováním sboru.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Potkala tam však výborné pedagogy, nejvíce ji ovlivnil profesor teorie, skladatel Rudolf Kelterborn a dirigent Manfred Honeck. Studia si rozšířila o orchestrální dirigování, a když potkala i svého budoucího muže, pěvce českého původu Michaela Pavlů, o budoucnosti nadané muzikantky bylo rozhodnuto.

Norman Lebrecht ve své knize Mýtus jménem Maestro říká, že ačkoliv „ženu mohou zvolit do funkce předsedkyně vlády, může stát v čele nejvyššího soudu a sloužit u protestantů mši v kostele, ani pár hodin nemůže řídit symfonický orchestr.“ Olga Machoňová Pavlů se zařadila do zástupu žen, které se snaží toto nepsané pravidlo změnit. V současné době už to není opravdu nic výjimečného a paní Olga „to“ už dávno „neřeší“.

Bonmot jednoho českého dirigenta po ročníkovém koncertu na pražské konzervatoři: „Ona je dobrá, není, co jí vytknout, ale je to žena!“ komentuje se smíchem a s odkazem na to, že v Basileji žádnou výjimkou nebyla, studovalo tam hned několik budoucích dirigentek. Dirigent je buď dobrý, nebo špatný, a ona se samozřejmě snaží, aby ve své roli uspěla co nejlépe.

Olga Machoňová Pavlů se do Čech ze Švýcarska již přes 20 let pravidelně vrací i se svými dvěma syny a s manželem, a jak posluchači zaznamenali, stále hovoří vynikající češtinou – ostatně jako celá rodina. Je skvělou ambasadorskou České republiky v zahraničí, která svoji rodnou zem neustále propaguje svojí prací – hudbou především. Nejen proto jí v roce 2006 byla udělena cena Významná česká žena.

Z jejího povídání je jasné, že hudba je pro ni velkou částí života a cení si, že na své hudební dráze potkala vynikající osobnosti, od nichž se mohla učit – byli mezi nimi např. Gennadij Rožděstvenskij či Neeme Järvi, ale také legendární podporovatel Bohuslava Martinů Paul Sacher. Roztomilá historka z jejich osobního setkání ozvláštnila její povídání o vztahu k hudbě Bohuslava Martinů, a také Vítězslavy Kaprálové, nesmírně talentované skladatelky a dirigentky. V loňském roce 100. výročí skladatelčina narození dirigovala Olga Machoňová Pavlů Filharmonii Brno na dvou abonentních koncertech, kde zaznělo všech pět symfonických děl této mladičké skladatelky, jíž krutý osud umožnil komponovat pouhých šest let.

Dirigovala řadu orchestrů v zahraničí i v Čechách, stála před orchestry, jako jsou Basilejský symfonický orchestr, Rozhlasový symfonický orchestr ve Stuttgartu, Rozhlasový orchestr v Basileji, orchestry v Bielu, Winterthuru, PKF – Prague Philharmonia, Moravská filharmonie Olomouc, dirigovala ve Státní opeře Praha i v Stavovském divadle. Nyní se těší na svůj novoroční debut se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK (Dvořákovy Slovanské tance) a na spolupráci s Operou ve Sv. Mořici, kde na podzim 2017 uvede ranou operu Vincenza Belliniho Bianca e Fernando.

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

autor: Ilja Šmíd
Spustit audio