Národní divadlo jak ho neznáte

1. září 2004

Tak zní motto nové sezóny v našem největším divadelním domě. Jak ale řekl ředitel Národního divadla Daniel Dvořák, loňské motto "Národní divadlo zase hoří" by mělo platit i nadále. Aspoň co se týče zapálenosti autorů a interpretů pro uměleckou tvorbu a zájmu divácké obce. Ti také svůj oblíbený stánek Múz znají. Do jaké míry ale můžete říct, že Národní divadlo znáte vy?

Náplní úvodního hesla by měla být otevřenost vůči divákům. Celé sezóně vévodí ojedinělý projekt, kompletní uvedení Wagnerovy operní tetralogie Prsten Nibelungův. Připravena bude ve spolupráci s velkým evropským domem Deutsche Oper am Rhein. "Všechny tři soubory uskuteční i za takto provozně komplikovaných podmínek celkem 31 premiér. Ba dokonce v období přípravy Ringu uskuteční několik, věřím, že objevných, projektů v různých prostorech Národního divadla, kam normálně diváci buď nemají přístup, nebo slouží k nedivadelním účelům", řekl Dvořák.

Z inscenace Requiem

Balet Národního divadla uvede v nadcházející sezóně tři premiéry. V rámci tématu a stylu půjde o velmi odlišné inscenace. První bude Louskáček pod vedením Youri Vámose, který Čajkovského vánoční pohádku posunul do poetiky příběhů Charlese Dickense. Půjde ale o klasický "velkobalet" nabitý křehkou lyrikou, kouzlem a rozpustilým humorem. Druhou premiérou se stane Baletománie, která bude částečně edukativním večerem tvořeným pestrou mozaikou různých druhů scénického tanečního umění. Květnová premiéra patří inscenaci s názvem Pražské mystérium, volně inspirované knihou Gustava Meyrinka Golem. Autoři se budou snažit dotknout se tajemného mysticismu ztracené Prahy. Kromě toho se samozřejmě má rozvíjet výstavní činnost a spolupráce s hostujícími soubory.

Činohra Národního divadla se pro tuto sezónu rozhodla inspirovat Goethovým Faustem, citátem "Ženám věnujte svou péči!". Podtitul zní Společnost a žena a umělecky půjde o snahu pochopit postavení ženy v měnícím se světě, který je "brutálně" konfrontován s novým civilizačním konceptem. Jako vždy hovořil umělecký šéf Michal Dočekal o živém, současném divadle, čemuž odpovídá výběr divadelních her (i když jde často o divadelní klasiku) a vlastně i oceňovaná praxe minulých sezón. Zajímavým zážitkem bude určitě světová premiéra hry Umučení a pronásledování dr. Šaldy v koprodukci se Slovenským národním divadlem. Hra je původní, ale autorem se stal Čech s prozatímním jménem Anonym, což má typické kontury v naší i nedávné historii. A proto se můžeme nechat překvapit, jestli se po povedené či nepovedené realizaci sám k autorství přihlásí někdo, kdo nosí i občanské jméno. Kromě tohoto kusu se bude inscenovat známá Škola pomluv od Richarda Sheridana, Úklady a láska od Friedricha Schillera, Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové od J. K. Tyla (ta se měla hrát už minulou sezónu).

Z inscenace Lakomec

Zajímavými se jistě stanou kritické reflexe současnosti z pera mladých dramatiků, třeba Černé mléko od autora tzv. apokalyptické dramatiky Vasilije Sigareva, ve které se ocitne milenecká dvojice kšeftujících dealerů na odlehlém místě, kde jsou nuceni si klást základní existenciální otázky. Nebo Eldorado od Mariuse von Mayenburga, kde název symbolizuje iluzi postav o nekonečném štěstí, které se rozpadá v zneklidňujícím rámci válečného konfliktu, kdy developerské společnosti dokončují svou práci na troskách světa. Jemným pohlazením oproti tomu by měla být inscenace Tisíc a jedna noc (Příběhy psané z písku), upravená spolu s Martinem Kubranem a režírovaná Martinem Čičvákem. Talentovaný mladý umělec připravil drobný zlomek z oceánu příběhů, který "skrývá barvitý podmořský svět slovesné kultury a je obrazivým záznamem všelidské zkušenosti v orientálním rouše". K tomu režisér dodává: "Dnes se často zdůrazňují kulturní rozdíly mezi křesťanským a muslimským světem. Krásná Šeherezáda se ale stala naším duchovním vlastnictvím stejně jako arabské číslice". Doplňkem činoherních akcí bude Bouda III s inscenací Okruh osob 3.1, inscenované čtení, ale i zájezdy společnosti Cheek by Jowl nebo Teatro di Roma či činohry SND.

Z inscenace Krapp aneb Poslední páska

Klíčovou a vlastně i dějinnou událostí pro operu Národního divadla se stane zmiňovaná tetralogie Prsten Nibelungův. Celé toto monumentální operní dílo ovlivní podobu druhé poloviny divadelní sezóny. Například jen dekorací bude 14(!) kamionů. V blízkém časovém rozestupu se odehrají všechny díly: Zlato Rýna, Valkýra, Siegfried i Soumrak bohů, který se na první scéně ještě nikdy nehrál. Nedá se ale říct, že by ostatní premiéry byly ve stínu Prstenu, už v září přijde na scénu třeba Adriana Lecouvreur. Půjde o českou premiéru této známé veristické opery, kterou v hlavní roli ozdobí světová sopranistka Eva Urbanová. Celé současné vedení Národního divadla se tvořivě účastní na přípravě nové inscenace Prodané nevěsty, což znamená, že režie se ujme Jiří Nekvasil, scénu vytvoří Daniel Dvořák, dirigentem bude Oliver Dohnányi a scénu komediantů připraví Michal Dočekal.

Ve světové premiéře zazní opera italského skladatele Lorenza Ferrera Montezuma (La Conquista), která vznikla na objednávku Národního divadla a vypráví o historickém střetu civilizací, které zosobňují aztécký panovník Montezuma a conquistador Hernám Cortés. Uvedením opery Michaela Nymana Man and Boy: Dada se završí trilogie minimalismus v opeře, ale moderní výboje operní tvorby představí například Fantom opery, autorský projekt Petra Kofroně, Zdenka Plachého a Jiřího Šimáčka, který se odehraje v různých prostorách historické budovy Národního divadla. Nebo se v rámci projektu Bouda III. připravuje světové premiéra právě vznikajícího operního díla brněnského kompozičního týmu Alois Piňos, Ivo Medek, Miloš Štědroň Phasma Dionysiacum Pragensae. K tomu ale nesmí chybět off program Bušení do železné opony. Opera s výraznějším podílem zahraničních koprodukcí se tedy viditelně dále integruje do rodiny významných evropských operních domů, stala se i členem mezinárodní asociace operních domů.

Národní divadlo v této umělecké sezóně tedy chystá mnoho zajímavých projektů, tak se nechte zlákat a snažte se objevit Národní divadlo jak ho neznáte. Myslím, že to bude stát za to.

autor: David Ašenbryl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.