Musíš se naučit trpělivosti, říkala profesorka zpěvu mezzosopranistce Štěpánce Pučálkové

7. březen 2017
03809216.jpeg

"Musíš se naučit trpělivosti. To, co my tady děláme, z toho budeš těžit dalších dvacet, třicet let" - zásadní věta profesorky zpěvu, která nejen naučila trpělivosti, ale také nasměrovala dál do profesního života mladou mezzosopranistku Štěpánku Pučálkovou.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Štěpánka Pučálková se českému publiku představila až v roce 2014, kdy debutovala na prknech Státní opery Praha, od svých studií až do té doby působila převážně v Rakousku. Od 13. března bude v Salzburgu na Osterfestspiele zkoušet s Christianem Thielemannem. "Ještě jsem ho neviděla a těším se na to setkání s určitým respektem a napětím,", svěřila se. Jak jí bude slušet kostým a sedět role Siegrune ve Wagnerově Valkýře? "To benění není zdaleka tak těžké, jak vypadá, je vlastně z vyztužené látky. Ale helma a kopí mě nemine," směje se.

"Nikdo u nás v rodině není muzikant, ale maminka hrála na bicí a chodila na zpěv, takže se snažila, když jsem byla dítě, mě dávat do různých sborů a Lidové školy umění," prozradila Štěpánka. Její profesorka zpěvu ji ale pro toto povolání získala a nasměrovala na Gymnázium Jana Nerudy v Praze s hudebním zaměřením, kde absolvovala v roce 2005 studium zpěvu. Pak pokračovala na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde studovala u Prof. Jánské. "Tehdy jsem byla ještě sopranistka, tehdy mě neminuly třeba árie Musetty s Pucciniho Bohémy nebo Smetanova Mařenka" vzpomíná, "což dnes nelituji, protože i v tom mezzosopránovém oboru jsou vysoké tóny potřeba a ta sopránová průprava mi v tom velmi pomohla. Všechno má své výhody a nevýhody, měla jsem sny, že budu dělat kdybych byla soprán, tak zase nemůžu zpívat třeba Carmen," dodává s úsměvem.

03809217.jpeg

To, že jí mnohem lépe sedí mezzosopránový obor, zjistila až díky letním mistrovským kurzům s Prof. KS Elisabeth Wilke (ke které dochází na hodiny dodnes a mluví o ní s úsměvem jako o Frau Wilke). Právě ta ji na konci 2. ročníku JAMU nabídla, jestli nechce přestoupit na Universität Mozarteum v Salcburku. Štěpánka to po krátkém váhání udělala a dál studovala pod jejím vedením, později také u rof. Josefa Wallniga a Prof. Eike Gramsse. V roce 2012 absolvovala s nejvyšším vyznamenáním magisterské studium v oboru opera. V témže roce byla vyznamenána organizací Stiftung Mozarteum Medailí Lilli Lehmann.

Představila se v řadě produkcí salcburské Univerzity Mozarteum a Landestheater Salzburg, z nichž jmenujme role jako jsou Mozartuv Idamante (Idomeneo), 2. dáma (Kouzelná flétna) a Marcellina (Figarova svatba), Octavian (R. Strauss: Růžový kavalír), Larina (Čajkovskij: Evžen Oněgin), Galatea (Händel: Aci, Galatea et Polifemo), Annina (Verdi: La traviata) nebo Mercédes (Bizet: Carmen). 2009 v rámci projektu Gut Immling, měla možnost představit se jako 2. Dáma (Mozart: Die Zauberflöte) v Kataru v Doha. V salcburském velkém Festpielhausu vystoupila v létě 2013 na Salzburger Festspiele jako Lehrbube (Wagner: Mistři pěvci norimberští) pod taktovkou Danielle Gattiho a v režii Stefana Herheima. V březnu 2014 se v Salcburku představila jako Sesto (Mozart: La clemenza di Tito) a v téže roli a inscenaci také v létě 2014 v Teatro Romano Fiesole ve Florencii (Itálie). Spolupracovala s významnými dirigenty a režiséry jako např. Danielle Gatti, Stefan Herheim, Mariusz Trélinski, Mirga Granžynite-Tyla, Friedrich Haider, Marco Guidarini, Jiří Heřman, Leo Hussain, Eike Gramss, Martin Lebel, Rastislav Štúr, Martin Leginus, Keith Warner, Roland Böer a další.

03809215.jpeg

Spolupracuje též s Karlovarským symfonickým orchestrem, Czech baroque ensemble orchestra a Salzburger Konzertgesellschaft. Na podzim 2014 se Štěpánka Pučálková představil ve Stání opeře Praha jako Páže Herodiady (R. Strauss: Salome), ve Slovenském národním divadle v Bratislavě (Rosina v Rossiniho Lazebníku sevillském a Annius v La clemenza di Tito) a také jako Mercedes (Bizet: Carmen) v Landestheater Bregenz a Landestheater Salzburg. V červnu 2015 byla finalistkou mezinárodní pěvecké soutěže Hans Gabor Belvedere competition, která se konala v holandském Amsterdamu.

V sezóně 2015/16 se tato mladá mezzosopranistka představila poprvé jako Suzuki (G. Puccini: Madama Butterfly), dále jako Stéphano (Ch. Gounod: Roméo et Juliette), jako 3. Dáma (W. A. Mozart: Kouzelná flétna) a jako 1. služebná (R. Strauss: Elektra) na prknech Státní opery Praha. V aktuální sezóně 16/17 se Štěpánka představí na prestižním, jubilejním 50. salcburském velikonočním festivalu Osterfestspiele v roli "Siegrune" (R. Wagner: Valkýra), pod taktovkou světoznámého dirigenta a uměleckého ředitele festivalu pana Ch. Thielemanna, za doprovodu Staatskapelle Dresden.

Začátkem sezóny se zúčastnila zájezdu do Japonska se Státní operou Praha, jako 3. dáma (W. A. Mozart: Kouzelná flétna). Dále účinkuje v představeních Státní opery Praha (Madama Butterfly, Roméo et Juliette) a čekají jí koncerty s Karlovarským symfonickým orchestrem a Brněnskou filharmonií. V prosinci 2016 se Štěpánka zúčastnila mezinárodní pěvecké soutěže Concours international de Belcanto Vincenzo Bellini ve francouzském Marseille, kde získala druhou nejvyšší udělenou cenu "Cena za nejlepší ženský hlas".

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

Spustit audio
autor: Veronika Paroulková