Mizerové II

2. říjen 2003

Solidní ohlas zaznamenal Michael Bay s pokračováním několik let starého snímku Mizerové. Úderné policejní duo se letos vrací zpět a s ním explozivní spektákl, který je hned vedle třetího dílu Terminátora tím nejlepším způsobem filmového odreagování.

Při současné hollywoodské produkci se filmový recenzent musí sám sebe tázat, zda ještě má cenu vytvářet zajímavé texty pojednávající o obsahu sériově vyráběných komerčních snímků nebo automaticky popravit vše, co z Los Angeles přijde. Při pozorování nejnovějšího výtvoru Michaela Baye navíc neuteče před otázkou, zda by nápady jiných režisérů neměly být chráněny alespoň po deset let, než je využije někdo jiný. Bayova režisérská kariéra by na takový zákon dozajista dojela. Jeho předchozí trháky Armageddon a Pearl Harbor oplývaly více bombastičností než propracovaností, a to málo, co v nich zbylo zajímavého, většinou pocházelo z jiného snímku. Bohužel to stejné doprovází pokračování Mizerů, kteří přebírají tu z 48 hodin, tamhle ze Smrtonosné zbraně, onde ze Skály, jinde z Tango a Cashe a tak dále. Bayova trademarková akční poleva obsahuje vybuchující auta, létající kulky a umírající lidi. Kdyby byl film Mizerové II ještě o deset minut delší, nikdo by z něj neodešel se zdravým rozumem a fungujícími zvukovody.

Trio amerických policistů právě zdemolovalo podstatnou část Kuby

Scénář navazuje na předchozí díl z roku 1995, kdy stejná konfigurace filmařů přinesla oživující parťácké dobrodružství s tím rozdílem, že oba protagonisté byli černoši. Dvojka začíná právě rasistickým konfliktem s členy Ku Klux Klanu, během které se dočkáme povinné parodie na Matrix, a která rozjíždí následující události. Policisté Mike (Smith) a Marcus (Lawrence) jsou pro kapitána miamské policie Howarda jednotkou zkázy. Kudy projdou, tam kytky nerostou. Když jednoho dne narazí na zdroj pilulek extáze, tak se nezastaví ani před invazí na Kubu, aby ty zlé drogové magnáty sprovodili ze světa. Celé vyprávění stojí na dvou pilířích: na explozích a na mimických a dialogových kreacích pánů Martina Lawrence a Willa Smithe. Dva pilíře jsou pro kvalitní film málo, ale průměrný snímek drží - a to je hlavní.

Michael Bay nemá rád třetí svět, ale velká silná auta ano

Žánr parťáckých filmů obvykle ukazoval nucenou kooperaci bělocha a černocha. Zábavné konflikty pramenící z rozdílných přístupů k životu a práci filmy popoháněly kupředu, ovšem pro Smithe a Lawrence centrální konflikt nefunguje, a tak dohánějí soubojem "staršího usedlého policisty" a "hyperaktivního borce" a bonusovým romantickým vztahem Mikea s Marcusovou sestrou, shodou okolností problémovou policistkou. Vše se tak nějak dobře točí kolem hypotetického a značně nerealistického jádra, které nutí diváka předpokládat, že po rozbourání poloviny Miami se hrdinové sejdou v klidu na parkovišti a popovídají si o svých vztazích, nebo že pracovníci úderné jednotky Delta Force budou zcela bez problémů poslouchat dva problémové policisty. Takové věci je u Baye radno přehlížet, stejně jako jeho fantasmagorické předvedení života na kometě v Armageddonu.

Will Smith v akci

Bay sám se stal choreografem perfektně zvládnutých akčních scén a dokonce dokázal překročit hranice nechutnosti, když nechává vypadávat z pohřebního auta mrtvoly a následně je přejíždět auty. To je vskutku kardinální vsítění míče do středu diváckého vkusu, asi jako když si Cameron Diaz vtírala do vlasů sperma v Něco na té Mary je. V závěru filmu diváci pozorují útok na Kubu a konečně jim dojde, proč Fidel Castro svůj ostrůvek stále okupuje, aniž by ho Spojené státy nezničily: potřebují Kubu jako filmového nepřítele! Kdyby byla Kuba zdemokratizována, zbude snad už jen Severní Korea, a to by bylo špatné, neboť korejský kompars mluvící anglicky se shání hůř než stádečko Španělů převlečených za Kubánce.

Will Smith opět v akci

Kromě hlavních hrdinů film obsahuje Joe Pantoliana (Matrix, Memento) v nepadnoucí roli kapitána Howarda a Petera Stormareho (Bratříčku, kde jsi?). Nakolik Bay pomohl Willovi Smithovi není jisté, ale Martin Lawrence po všech ukrutně špatných Černých rytířích a Policajtech na baterky konečně ukazuje, že místy umí hrát. Pryč jsou Lawrencovy oblíbené záchodové vtipy (vlastně jakékoliv vtipy, až na úchvatné "koloniální krysy" na půdě kubánského domu) a není dost zřejmé, jestli na plátně běží komedie, akční film nebo thriller. Z každého soudku trochu. Kameraman s fenomenálním jménem Amir Mokri se navíc shlédnul v možnosti rotovat kameru v třistašedesáti stupních, a tak s téměř dekadentním potěšením nechává diváky vychutnávat úžasné motohlavy. Kupodivu, výše uvedené není myšleno kriticky. Mizerové II jsou Bayovskou odreagovačkou se vším všudy. Bay sám se cítí výdělky svých bouchacích děl tak potěšen, že založil centrum na podporu nezávislé kinematografie. Veselý paradox, že?

Mizerové

A co nám, milí diváci, film vzkazuje? Nejspíš jen to, že drogoví dealeři a Fidel zasluhují sem tam na zadek.

Související odkazy: oficiální stránka

Mizerové II (Bad Boys 2, USA 2003) Hrají: Martin Lawrence (Marcus), Will Smith (Mike), Jordi Molla (Johnny Tapia), Gabrielle Union (Syd), Peter Stormare (Alexei), Joe Pantoliano (Howard); Scénář: Ron Shelton, Jerry Stahl, Cormac Wibberley, Marianne Wibberley; Hudba: Trevor Rabin; Režie: Michael Bay; 146 minut, titulky.

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.