Kodaňská bubenice Milese Davise. Marilyn Mazur v Sedmém nebi Jaromíra Honzáka
Pokud je vám souzeno hrát s Milesem Davisem, nevadí ani to, že se v šesti letech s rodiči odstěhujete z rodného New Yorku do Kodaně. On si vás tam stejně najde. Pravda, potřebujete, aby vás trumpetista a skladatel Palle Mikkelborg přizval na koncertní a poté studiové provedení jeho skladby Aura, napsané pro Milese Davise a Dánský rozhlasový bigband. Pak už to jde samo.
To je případ dánské bubenice, perkusionistky a skladatelky Marylin Mazur, která 18. ledna slaví 68. narozeniny a které věnuje svoje lednové Sedmé nebe Jaromír Honzák.
„Marilyn Mazur upoutala Milese Davise už při živém provedení písně Aura a šel ji osobně pozdravit,“ říká Jaromír Honzák. „Za nějaký čas šla Marylin na Milesův koncert na známém festivalu v Molde a Miles si jí všiml, jak sedí na zemi přímo pod pódiem. Zavolal na ni, ať si jde zahrát, a po pauze se tak opravdu stalo. No a za několik dní se ozval telefon a Miles Davis pozval Marylin Mazur, ať za ním přiletí do New Yorku a jede na šňůru s jeho kapelou. Časem se ovšem jeho kapela rozrostla natolik, že byla pro pořadatele příliš drahá a Miles poslal Marylin domů.
Po roce ji však opět pozval na turné a v této druhé fázi jejich spolupráce se s Milesem hudebně velmi sblížili a pro Marilyn Mazur to byla zásadní životní zkušenost. Přesto se po nějakém čase rozhodla Milese opustit, vrátit se do Kodaně a začít pracovat na své vlastní hudbě, protože cítila, že nastal ten pravý čas. V roce 1989 založila Marilyn kapelu Future Song, se kterou natočila 4 alba. První eponymní vyšlo v roce 1992.“
Marilyn Mazur si pamatuje, že jako osmiletá si doma zatahovala závěsy a pouštěla si na gramofonu Stravinského Svěcení jara. K tomu si představovala, že ji imaginární učitelka baletu paní Misticolum učí magické baletní kroky. V devíti letech začala chodit na hodiny klasického klavíru a také baletu. Kromě toho psala své vlastní příběhy a básně a také si vymýšlela vlastní taneční kroky. Do jejího magického a tajného světa, který s nikým nesdílela, patřila i její raná hudební tvorba. Jak se vyvíjela dál a jaké písně byly v jejím životě zásadní, i o tom mluví Jaromír Honzák.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...