Klářiny vztahy

3. leden 2006

Klára se živí psaním návodů k použití. Pozvolna se její texty stávají nepoužitelnými, ba přímo kontraproduktivními. Není divu, že se jednoho dne ocitne bez zaměstnání poté, co ve svém návodu k žehličce došla k závěru, že nejlepší je vůbec nežehlit. Následnou "kariéru" nezaměstnané Kláry sleduje inscenace Klářiny vztahy ve Studiu Švandova divadla.

Text úspěšné německé dramatičky Dey Loherové se nedrží klasicky vystavěného příběhu (jak jinak, když jde o současnou hru). Ten je místo toho rozbit do promluv jednotlivých postav, které však na sebe příliš kauzálně a dialogicky nenavazují. Hrdinové ve svých monolozích představují sami sebe a svou vizi světa. Díky tomu ale působí inscenace příliš staticky a rozvláčně. Debutující režisér Ivan Řezáč "instaloval" herce na téměř prázdné scéně a nechal je odříkávat texty spíše směrem k publiku než sobě navzájem. Děj se vleče v pomalém tempu, což naznačuje už úvodní zdlouhavá hra se světly a závěrečné nekonečné titulky promítané na zeď sálu.

Klářiny vztahy - K. Pollertová-Trojanová

Herecké souhře nenapomáhá ani scénografické řešení prostoru. Výtvarný objekt Aleše Hnízdila tvoří řada vztyčených prutů dělících scénu prostředkem na dvě poloviny. Kontrastní změť chaoticky uspořádaných prutů, odrážejících adekvátní stavy v duši, je umístěna poněkud stranou. Hrdinové pohybující se často na opačných stranách hradby ze vzpřímených rovných prutů spolu komunikují jen dost ztěžka (což má jistě symbolický význam, ale spádu to moc nepřidá).

Současný svět a vztahy mezi lidmi, tak jak jej předkládá Loherová, jsou zmatené a nejisté. Postavy tápou kolem sebe, mění své postoje a vztahy, a především se nemají k čemu upnout. Zatímco někteří již ztratili iluze a jen se protloukají životem (jako Klára), jiní si malují vysněné ideály, které ale nejsou schopni uskutečnit. Hlavní hrdinka Klára (Klára Pollertová-Trojanová) je stále stejně nepolapitelná a nepochopitelná, kdysi zraněná smrtí volnomyšlenkářského bratra a nyní zapouzdřená proti zranění. Její sestra Irene (Klára Cibulková) prochází značnou proměnou z upjaté domácí císařovny ve vášnivou ženu, ve které povolily stavidla potlačované vášně. Irenin manžel Gottfried (Kamil Halbich) je výraznou, ale zploštěnou papírovou karikaturou upjatého bankovního úředníčka pod pantoflem snícího o velkém romantickém vztahu a vzpouře.

Klářiny vztahy - K. Cibulková a K. Halbich

Inscenaci zachraňuje atraktivnost textu populární autorky, výhodou je také intimní studiový prostor. Sympatická blízkost s jevištěm dokáže téměř vždy učinit divácký kontakt a zážitek intenzivnějším.

autor: mat
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.