John Clellon Holmes a jeho zapomenutá klasika, román Jeď!

Silnice
Silnice

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

New York konce 40. let, postavy důvěrně známé z Kerouacových románů. John Clellon Holmes však svou strhující výpověď začal psát více než dva roky před svým slavnějším přítelem a vydal ji pět let před klasikou Na cestě. Kompozici z poznámek a úryvků zapomenutého románu amerického spisovatele beat generation poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

Allen Ginsberg, Jack Kerouac, William Burroughs, Neal Cassady a řada dalších beatniků zde odhaluje svá nitra, vrhá se do ztřeštěných dobrodružství, miluje, šílí a oddává se životu ve všech jeho formách. Román amerického prozaika Johna Clellona Holmese Jeď! je, jak se říkává, ztraceným diamantem, a to nejen pro své literární kvality. 

Pokud chcete porozumět tomu, co Allen Ginsberg mínil veršem o „nejlepších hlavách své generace“, Jeď! je knihou, která vám to řekne.
Kenneth Rexroth, básník

Slavní protagonisté beat generation jsou zde přitom představeni v jiném světle, než je dosud známe – platí to hlavně pro Kerouaca a Cassadyho, ale i pro hlavního hrdinu Ginsberga, v té době zcela neznámého básníka, zmítaného nejistotami i strachem z šílenství. Ginsberga z doby ještě před Kvílením, Ginsberga hledajícího vlastní hlas.

Jeď!, jež je nezaujatým záznamem sebedestruktivních rituálů jedné generace, je textem, který vznikl na základě deníků, a je tedy historicky naprosto věrný. Slouží tak nejen jako další příspěvek do ikonografie beat generation, zároveň ho lze právem zařadit k trojici nejvýznamnějších beatnických děl, tedy ke Kerouacovu Na cestě, Ginsbergovu Kvílení a Burroughsovu Nahému obědu. Knihu tak můžeme číst jako výtečný román, ale také jako zbeletrizovanou kroniku – a nejlépe jako obojí současně.

Účinkují: Ondřej Bauer, Michal Zelenka a Jan Vlasák

S využitím vlastních překladů připravil: Josef Rauvolf
Režie: Jaroslav Kodeš