Jiří Bělohlávek diriguje New York Philharmonic

9. prosinec 2016

Koncerty s dirigentem Jiřím Bělohlávkem zažívá v těchto dnech publikum newyorského Manhattanu. Šéfdirigent České filharmonie pracuje s Newyorskou filharmonií, jedním z nejlepších světových orchestrů.

„Jiří Bělohlávek dirigoval v USA nejen Newyorskou filharmonii a opakovaně orchestr Metropolitní opery,“ připomíná Renáta Spisarová, která první koncert ze čtyř v Lincolnově centru navštívila, „ale i Cleveland Orchestra, Philadephia, Boston, San Francisco orchestra. Otázka při našem setkání tento týden byla jasná, čím zásadně se americké orchestry odlišují od těch ostatních? „Existuje jedna velká kvalita v amerických orchestrech, a to je ohromná rytmická přesnost a dokonalost rytmického uchopení. Pro mne to byla příležitost zase vnášet do toho druhý pohled, slovanskou melodičnost a zpěvnost. Ta kombinace se vždy ukázala jako velmi šťastná a navzájem se oplodňující.“

Co lze obdivovat konkrétně na Newyorské filharmonii?„Já myslím, že sekce žesťů je neobyčejně silná, a to nejen ve smyslu mohutnosti zvuku a krásy zvuku, současně. Ale zase ve své technické dokonalosti, to je něco, s čím se v Evropě tak často nesetkáme. Zároveň je to ale trošku nebezpečné, protože velmi snadno ve zvukovém spektru převáží obraz ostatních nástrojů a znamená to, že ti hudebníci si musí neustále být vědomi toho, jakou silou disponují a jaké nebezpečí pro všeobecnou vyváženost zvuku mohou znamenat.

03760445.jpeg

Já jsem už na zkoušce toto na řadě míst trošku ovlivňoval a oni byli velmi vstřícní a velmi rychle reagovali, takže myslím, že to je skutečně znamenitá sestava hráčů. Ale totéž se dá říci i o dřevěných nástrojích, například první flétnista je ohromný umělec s krásným tónem a velkou poezií ve zvuku a s velkou citlivostí pro výstavbu fráze třeba ve volné větě Dvořákovy symfonie. Z toho samozřejmě má člověk radost.“

Volba programu je věcí dohodyOhledně skladby repertoáru při podobném typu koncertů, objasňuje Renáta Spisarová: „Obvykle je to věc jednání managmentu orchestru s hostujícím dirigentem. Také v případě tohoto prosincového vystoupení Jiřího Bělohlávka se jednalo o výměnu návrhů a konečná podoba programu, v němž se objevila Janáčkova předehra z Věci Makropulos, Beethovenova třetí klavírní a Dvořákova šestá symfonie, vzešla ze vzájemné dohody. Ale pochopitelně platí, že se od zahraničního dirigenta většinou vyžaduje hudba jeho země. Trefně o této autenticitě mluvil právě Jiří Bělohlávek: „Je to vnímáno podobně jako rodilý mluvčí. Když máte rodilého mluvčího, tak jeho projev je přirozený a je to jiné, než když je to někdo, kdo se tu řeč jenom naučil, i když samozřejmě, čest výjimkám. Právě tak je pro Čecha česká hudba nejbližší a je to vyjádření vlastního jazyka, pocitu, chápání hudby.“

Co má prosinci Newyorská filharmonie na programu v prosinci?„Po koncertech s Jiřím Bělohlávkem, a tedy vesměs českém programu, to bude několikrát oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Zajímavostí je, že pod vedením šéfa Newyorské philharmonie Alana Gilberta a The Jazz at Lincoln Center Orchestra začíná koncem prosince řada koncertů za účasti Wyntona Marsalise, také s hudbou Aaarona Coplanda a Williama Bolcoma,“ uvádí Renáta Spisarová.

Spustit audio