Irena Kovářová: V New Yorku jsem součástí velkého chaosu

7. září 2018
Irena Kovářová

Češství je hluboko ve mně, říká pražská rodačka a rezidentka města New York, nezávislá filmová dramaturgyně a kurátorka, producentka filmových přehlídek Irena Kovářová. Ve Vizitce představuje svou dlouholetou práci pro český film v USA a Kanadě. Mimořádný úspěch přináší její současný projekt The Puppet Master (Mistr loutky) - kompletní retrospektiva filmů Jiřího Trnky, která momentálně putuje Severní Amerikou.

Umění k životu patří stejně jako kontakt s lidmi a přírodou.

Irena Kovářová vystudovala Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Nadání měla v mnoha oborech, a proto se s přehledem a lehkostí věnovala také organické chemii. Pak přišla revoluce, a to změnilo celý její život, začala pracovat pro neziskové organizace, v roce 1996 odlétá do New Yorku. Zůstává v něm dodnes. Jedním z pramenů jejího vztahu k umění bylo dětství prožité na Malé Straně nebo také to, že byla coby dospívající velkým konzumentem televizního a rozhlasového vysílání. Prvním velkým zážitkem, co se filmu týká, byl během středoškolských studií snímek Carlose Saury Krvavá svatba: „Ukázalo mi to, že film nemusí být jen příběh a krásné obrázky.“

Zahájeni festivalu Evropského filmu, který Irena Kovářová produkovala 5 let a kurátorovala: Disappearing Act V - IK moderuje diskusi s režisérem Rubenem Östlundem po promítaní jeho filmu PLAY (New York, IFC Center, 10. dubna 2013)

Člověk nemůže v New Yorku žít, pokud se mu nelíbí

Do USA odjela Irena Kovářová za svou láskou a byla to jednosměrná letenka, na cestu zpět neměla peníze. „Nebyla jsem připravena na Ameriku, čekala jsem Západní Evropu, ale New York si mě naprosto získal. Člověk se v něm velice rychle cítí součástí toho velkého chaosu.“ Ihned po příletu se pro Irenu Kovářovou stalo středobodem práce České centrum New York. V letech 1999- 2004 už byla zástupkyní ředitele této organizace a kontakty a zkušenosti, které uvnitř získala, byly pro její další profesi nezávislé producentky, kurátorky a dramaturgyně rozhodující - zakládá vlastní společnost Comback Company a organizuje např. retrospektivu díla Miloše Formana, Jana Švankmajera, Františka Vláčila nebo Pavla Juráčka.

V letošním roce je to úplná, putovní retrospektiva filmů Jiřího Trnky, která se z prestižních kin v New Yorku dostala také do Chicaga, byla vidění v Clevelandu, Vancouveru, zúčastní se jí diváci ve Philadelphii či Washingtonu D. C. nebo v San Franciscu. Filmy se musely nově otitulkovat, s tím Ireně Kovářové pomáhal její kamarád Alex Zucker, jeden z nejlepších překladatelů z češtiny do angličtiny.

Během svého života patřil Jiří Trnka mezi nejslavnější režiséry, i mezinárodně, už proto starší americká generace jeho dílo zná. Pro třicetileté publikum je Trnkovo jméno obrovským objevem a už během prvních promítání zavládlo letos u filmových fanoušků v USA a Kanadě velké nadšení.  

Není možné sedět na dvou židlích

Ve Vizitce dále Irena Kovářová hovoří o nezávislém filmu v USA a jeho problémech, své práci ve filmových porotách, o svém vztahu k Miloši Formanovi i České republice, o evropských režisérech, které „vyváží“ do Severní Ameriky (Ruben Östlund), ale také směrem do Evropy (Kelly Reichardt). V závěru rozhovoru pohledem z druhé strany oceánu reflektuje Irena Kovářová práci českých režisérů a producentů a vyzdvihuje tak například z nejmladší generace filmaře Ondřeje Hudečka. Do hudebního výběru Vizitky zařadila Irena Kovářová nahrávky skupin Stereolab, My Bloody Valentine, hudebnice Kate Tempest, Glass Ghost, LCD Soundsystem.

Spustit audio
autor: Renáta Spisarová-Kotík