Hudební rébusy z Orientu v Sedmém nebi Petra Dorůžky
I když kulturu východně od Evropy zkreslují falešné stereotypy, Orient je živnou půdou pro unikátní hudební rébusy.
Hudba z Libanonu je u nás neprávem opomíjená, ale Bejrút je přitom pověstný intenzivní alternativní a elektronickou scénou. K jejím předním představitelům patří skupina Sanam se zpěvačkou Sandy Chamoun. Hudba Sanam je plná nečekaných změn, rockovou instrumentaci obohacuje syrský bouzouq. Sandy Chamoun tvrdí, že jejich skladby nejvíce ovlivnilo setkání s Hansem Joachimem Irmlerem ze slavné německé skupiny Faust. „Nevedl nás k ničemu konkrétnímu. Ale naučil nás, jak uniknout rutinám, méně kalkulovat a řídit se intuicí.“
Stereotyp o nesrozumitelnosti hudby Japonska uvádí na pravou míru dvojice Suzumeno Tears. Tvoří ji sestry Agatha a Miyuki Sato, jejichž vokály nezapřou inspiraci z bulharských zpěvů. Jinačí tvář japonské tvorby představuje Norio Maeda, dnes kultovní hudebník, z jehož nahrávek se staly sběratelské artikly. Maeda přenesl tradiční japonské melodie do hutného zvuku dechových aranžmá a v Japonsku sehrál podobnou roli jako pianista Joe Zawinul na Západě.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka