Hudební rébusy z Orientu v Sedmém nebi Petra Dorůžky
I když kulturu východně od Evropy zkreslují falešné stereotypy, Orient je živnou půdou pro unikátní hudební rébusy.
Hudba z Libanonu je u nás neprávem opomíjená, ale Bejrút je přitom pověstný intenzivní alternativní a elektronickou scénou. K jejím předním představitelům patří skupina Sanam se zpěvačkou Sandy Chamoun. Hudba Sanam je plná nečekaných změn, rockovou instrumentaci obohacuje syrský bouzouq. Sandy Chamoun tvrdí, že jejich skladby nejvíce ovlivnilo setkání s Hansem Joachimem Irmlerem ze slavné německé skupiny Faust. „Nevedl nás k ničemu konkrétnímu. Ale naučil nás, jak uniknout rutinám, méně kalkulovat a řídit se intuicí.“
Stereotyp o nesrozumitelnosti hudby Japonska uvádí na pravou míru dvojice Suzumeno Tears. Tvoří ji sestry Agatha a Miyuki Sato, jejichž vokály nezapřou inspiraci z bulharských zpěvů. Jinačí tvář japonské tvorby představuje Norio Maeda, dnes kultovní hudebník, z jehož nahrávek se staly sběratelské artikly. Maeda přenesl tradiční japonské melodie do hutného zvuku dechových aranžmá a v Japonsku sehrál podobnou roli jako pianista Joe Zawinul na Západě.
Nejposlouchanější
-
Václav Kahuda: Proudy. Ponořte se do spodních vod života a jeho literatury v Četbě s hvězdičkou
-
Karel Čapek: Věc Makropulos. Mistrovské drama o touze po nesmrtelnosti ve skvělém obsazení
-
Roman Ráž: Pozvání spravedlivých. Když se hra na spravedlnost zvrtne
-
Esther Bol: Máma. Monodrama o mateřství, smrti a hledání vlastního místa na světě
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.