Holub a Sokol ve společném sadu

28. duben 2005

Nová inscenace Višňového sadu v Divadle pod Palmovkou je premiérou nového uměleckého šéfa divadla, herce a režiséra Ondřeje Sokola. Višňový sad je pro něj příběhem "selfmademana" Lopachina, do jehož role obsadil hostujícího Radka Holuba.

Na první pohled upoutá patrová scéna představující průřez domem, která dovoluje sledovat, co se děje v jeho hale a zároveň ve všech místnůstkách v patře. Útulný a teplý pocit z domu nepříjemně ruší kovové rámy imaginárních dveří, kterých je v budově nadbytečně mnoho. Členitou scénu režisér využil k tomu, aby ji zaplnil neustálým drobným pohybem. Zatímco se nahoře vede dialog, přízemí nezávisle zaplňují další postavy.

V příběhu o konci starých dobrých časů, neodvratném prodeji zadluženého panství se starým višňovým sadem a o křehkých nedořečených vztazích akcentoval režisér postavu Lopachina. Do této role zbohatlíka a pragmatika obsadil Radka Holuba, který postavu pojal bez obvyklého výrazu šklebícího se blázna. Záblesky potrhlosti a na druhé straně přemýšlivosti mu dodávají odstín tragikomična. Hana Seidlová jako majitelka panství Raněvská působí, že jí role příliš nesedne. Především zpočátku se chová velmi úsečně a díky hluboko posazenému a hrubému hlasu se zdá být permanentně přiopilá. Její dcera Aňa v podání hostující Idy Sovové je tak mladičká, že sbližování s učitelem Trofimovem (Karel Vlček), který není žádný mladík, zavání téměř pedofilií. Služebná Varja Miroslavy Pleštilové je zatrpklá, usedlá a puntíčkářská. Na jevišti neprojevuje svou zbožnost, proto její toužebné vzdechy po cestě do kláštera a svatých míst vyznívají dost neuvěřitelně, až výsměšně. Jednoduchou figurku lámaně německy hovořící domácí učitelky Charlotty hraje Kateřina Macháčková. Podobně povrchně působí i Tereza Kostková jako červenolící, přisprostlá a hloupě se chechtající služebná Duňaša. Starého Firse, zosobňujícího staré časy, ztvárnil Jan Skopeček. Ve své postavě skloubil tragiku starce pozbývajícího své důstojnosti a komiku popleteného sluhy. Závěrečná jímavá scéna, kdy jej odjíždějící společnost omylem zamkne v domě, je však zbytečně sentimentálně prodlužovaná.

Inscenace Višňového sadu v Divadle pod Palmovkou

Inscenace předznamenávající novou orientaci Divadla pod Palmovkou po odchodu dlouholetého šéfa Petra Kracíka stojí za vidění minimálně kvůli výkonu Radka Holuba. Ani snaha režiséra Sokola o "první čtení" Čechovova textu nevyčarovala na jevišti svižnou inscenaci, proto by se případní diváci měli předem obrnit trpělivostí.

autor: mat
Spustit audio