Hollywood, Hollywood!

19. prosinec 2002

Natáčení trvalo pouhých osmnáct dní, hvězdy svítivosti Julie Robertsové, Brada Pitta a Davida Duchovnyho neměli po ruce kadeřníky nebo maskéry a už vůbec nemohli spoléhat na kvalitu interního jídla nebo na soukromé karavany. Soderbergh k rozesílaným scénářům připsal: Jestli vám něco nevyhovuje, pošlete materiály zpátky.

Soderberghův obdivovaný rukopis v poslední době zazářil v Erin Brockovichové a Dannyho parťácích, brzy ho předvede v adaptaci Lemova Solaris. Hollywood, Hollywood, v originále Full Frontal, je jakýmsi odskočením a vydechnutím v natáčecí šňůře velkorozpočtových filmů, ovšem je to vydechnutí soukromé, maximálně pro kamarádšoft herců a filmařů. Po deseti minutách je film stejně podivný jako po minutách dvaceti, čtyřiceti nebo po hodině - anebo na úplném začátku. Částečně zmatený, částečně přehnaně civilní, příliš moc amatérský a nejvíc o běžném životě hollywoodské komunity. Během jednoho dne sleduje roztřesená digitální kamera v pseudo-amatérské Soderberghově ruce (pod pseudonymem Peter Andrews) život herců, scénáristů a producentů. Natáčení trvalo pouhých osmnáct dní, hvězdy svítivosti Julie Robertsové, Brada Pitta a Davida Duchovnyho neměli po ruce kadeřníky nebo maskéry a už vůbec nemohli spoléhat na kvalitu interního jídla nebo na soukromé karavany. Soderbergh k rozesílaným scénářům připsal: Jestli vám něco nevyhovuje, pošlete materiály zpátky.

Steven Soderbergh

Popisovat příběh jde dost těžce, ale shrnout ho slovy "sonda do cvrkotu po ukončení natáčení" je trefné. Vlastně celý děj je tak příšerně o ničem, až se zdráhám uvěřit, že by člověk, zvyklý sát z hollywoodského postmoderního prsu, byl ochoten pochopit, proč Soderbergh cítí potřebu natáčet něco kvalitativně nižšího než je studentský film. Skoro se zdá, že agenti na plátně přítomných superhvězd měli potřebu upozornit veřejnost na lidský status svých klientů. Jsou to také jen lidi, i ta širokoúsměvná Robertsová a hezoun Duchovny, proboha nevěřte bulvárním plátkům, ale sledujte je, jak se chovají ve skutečnosti, jako by to byli vaši sousedé! V dvojroli vystupující Robertsová (Catherine/Francesca) je červenou linií celého filmu a jediným stéblem pro diváka hledajícího příběh, protože se vyskytuje téměř v každém záběru a scénáristicky je její filmový osud uzavřen, stejně jako Duchovnyho (producent Gus) - ten zemře v hotelovém pokoji, ale Full Frontal není detektivkou a stále na film můžete jít, protože jsem vám neprozradil konec. Další příběhy rozvíjejí tragikomického divadelního režiséra a závisláka na internetovém chatování Artyho (Enrico Colantoni), který zkouší hru o lidském Hitlerovi (Nicky Katt) a Calvina/Eda (Clair Underwood), což je další dvourole. Je to zmatené, ale šavle pro rozetnutí gordického uzlu osob, lokací a situací existuje! Oni si prostě i mimo natáčecí plac na něco hrají. Jsou to jen herci.

V letadle s Julií

Třetí čtvrtina recenze obvykle patří polenovitosti herců, ale v tomto případě se nedá příliš rozlišovat, protože podstatná část jejich výkonu pramení z momentální nálady a ze schopnosti improvizovat. Pro scénáristu Colemana Hougha šlo o první scénář a na dlouhou dobu zřejmě také poslední. Soderbergh si na hercích vymohl volnou tvorbu na dané téma a kupodivu si dokázal vybrat dostatečně samorostlé osobnosti, aby mu scénář stylově oživili. Díky uvolněnosti nabývá celý kus divadelního odlesku, ale ne toho klasického kamenného představení, nýbrž velmi experimentálního vystoupení. Full Frontal nebo chcete-li Hollywood, Hollywood, je nonkonformním kusem pro nonkonformní diváky a festivalové publikum. V neposlední řadě pak pro filmaře a znalce prostředí za kamerou. Ti běžnější z nás by si od Soderbergha měli raději pustit Sex, lži a video, nebo si počkat na blížící se Solaris. Tak jako tak se nemůžu ubránit pocitu, že Soderbergh si to na všechny vymyslel, jen aby měl o "nezávislý" snímek na kontě víc.

Na ulici s Julií... nebo tou druhou?

Související odkazy: oficiální stránka

Hollywood, Hollywood (Full Frontal, USA 2002) Hrají: David Duchovny (Bill/Gus), Nicky Katt (Hitler), Catherine Keener (Lee), Mary McCormack (Linda), David Hyde Pierce (Carl), Julia Roberts (Catherine/Francesca), Blair Underwood (Nicholas/Calvin); Scénář: Coleman Hough; Hudba: Jacques Davidovici; Režie: Steven Soderbergh; 101 minut, titulky.

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.