Hledá se Nemo
Nemusíme sedět přímo v IMAXu, abychom se mohli kochat krásnou podmořskou krajinou a trojrozměrným zážitkem, jaký nemá obdoby - nejnovější animovaný film ze studia Pixar přináší na 2D plátno epické dobrodružství několika ryb pátrajících po ztracené rybce - a věřte nebo ne, je to legrace!
Letité dostihy firem Pixar a Dreamworks SKG vstupují do dalšího kola. V čele uhání ryba Nemo a v těsném závěsu za ní supí nejasný tvar zeleného obra s nápisem Shrek 2. Potenciál pokračování satirické pohádky je bezesporu meziplanetární, ale pro tentokrát Pixar s podmořskou odyseou vede na všech drahách: na divácké, na profesní i na interním závodišti společnosti Buena Vista - zatím jde o její nejúspěšnější film tohoto roku. Přitom další generace Disneyho filmů neudělala nic jiného, než že použila staré náměty v novém trojrozměrném balení a přidala nepříliš často používané vodní prostředí. Pixar ani Disney nejsou James Cameron nebo Luc Besson či dokonce Jean Cousteau, o vodě nevědí nic, zato umí animovat a vyprávět tak efektně, že přecházejí jakékoliv pochyby o možném na hlavu postavení přírodních zákonů. Vejde-li do kina s výskající ratolestí zachmuřený rodič, odejdou výskající oba, protože přesně podle novodobého pravidla "film pro děti není jen pro děti" nabídne Nemo několik světlých, dětské mysli nepřístupných scén pro dospívající a dospělé.
Vcelku prostý rodinný příběh si neláme hlavu s komplikovaným vyprávěním. Od korálového útesu kdesi pod Austrálií mizí malý Nemo - klauní rybka starostlivě ochraňovaná vlastním otcem Marlinem - v potápěčově síťce, přímo do akvária v Sydney. Marlin, hnán rodičovskou povinností, vyráží za člunem společně s rybou Dory, které vypadává paměť podobně jako Leonardovi v Mementu. Mezi scénáristickými segmenty A a Z definujícími začátek a konec vyprávění se nachází velmi lineární tělo snímku - pouť skrz oceán a potkávání zajímavých tvorů. Dramatická setkání s masožravými tvory a lyrické opěvování mírumilovných a zajímavých bytostí, jako jsou želvy nebo medůzy, jen potvrzuje diváckou jistotu, že tenhle taťkovský úkol dobře dopadne. Přeci jen, jak by se v opačném případě potomci dívali na své otce?
Režisér a scénárista Andrew Stanton šetří humorem, jako by se smějící diváci měli přestat dívat na krásně animované obrázky. Vážný podtón, společně s naprostou suchostí Marlina a diskutabilní komičností Dory, naruší pouze několik scének nepostrádajících hurónsky vtipné znaky pythonismu, při kterých se alespoň starší část publika zákonitě sklátí ze sedadla na zem. Stanton nespěchá, a pak celé čekání kumuluje do jednoduchého a účinného vtipu. Stanton střílí po Anonymních alkoholicích, když uvádí Anonymní žraloky anebo paroduje "velký rybí útěk z akvária" podle vzoru Dannyho parťáků. Vyprávění anti-pohádky ve Shrekovi je poněkud jednodušší než anti-rybí život, proto ty dlouhé pauzy mezi vtipy, které zaplňuje prvotřídní barevná konfigurace textur na skvělých počítačových modelech.
Podvodní prostředí staví před grafiky bublinky, odlesky, deformaci předmětů a v neposlední řadě pohyb samotných rybek. Pixar vložil do vývoje grafiky velké úsilí, které už nebylo tak důkladné při animaci života nad hladinou. Z jízdy motorového člunu v úvodu má divák pocit nedodělanosti, stejně jako při pohledu na stylizované lidské postavičky a celkovou architekturu ve "světě lidí". Místy rybky vypadají komiksověji díky nesourodému překrytí s animovaným pozadím - rozdílná hra světla nebo výraznost rybek v kontrastu s okolím působí jako pěst na oko. Kdo chyby nehledá, asi si těžko něčeho všimne, každopádně každého zarazí "plastelínovost" rybek vykukujících z moře. Na druhou stranu, technologie pohybu kůže kolem tlamy u žraloka je úžasná. Není divu, že se k spolupráci na filmu nechal upsat Jean-Michel Cousteae, jehož krátký tématický dokument s hrdiny filmu představí DVD (u nás až příští rok). Když jsme u inspirací a kolaborací, znalce animovaného filmu překvapí, že to byl Wallace&Gromit, kdo poskytnul nápad na zabijácky směšnou scénu s racky.
Mám daleko do povykování "hit sezóny!" nebo "instantní klasika!" či "film roku!". Hledá se Nemo je stejně atraktivní jako Piráti Karibiku a Terminator 3 a brzy se přivalí další vlna trojrozměrně animovaných filmů, a ty budou zase lepší, hezčí, vtipnější... Jedině test času potvrdí, zda má Nemo šanci zapsat se do historie stejně jako kdysi Lví král. Zatím se zdá, že ano, ale zkuste si na film vzpomenout za deset let...
Související odkazy: oficiální stránka
Hledá se Nemo (Finding Nemo, USA 2003) Hrají: Albert Brooks/Ivan Trojan (Marlin), Ellen Degeneresová/Barbora Munzarová (Dory), Alexander Gould/Marek Páleníček (Nemo), Willem Dafoe (Gill), Nigel (Geoffrey Rush); Scénář: Andrew Stanton; Hudba: Thomas Newman;Režie: Andrew Stanton; 101 minut, dabing
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.