Hlas a kontrabas spolu skvěle ladí, říkají Ridina Ahmedová a Petr Tichý

10. leden 2018

Dva hudební zvuky, které se optimálně doplňují. A také autentická cesta neprobádanými zvukovými krajinami. Tak vidí hudebníci z projektu HlasKontraBas svou tvorbu.

Hlasové kraje, cesty zvuku a souzvuku, experimentování s různými podobami zpěvu, originální, těžko zařaditelný hudební projev; takto bychom se mohli pokusit popsat hudbu, kterou tvoří zpěvačka Ridina Ahmedová a kontrabasista Petr Tichý.

Mužský a ženský princip v kontrastní interakci

Petr Tichý je jazzový kontrabasista, učil se u Petra Kořínka či Jaromíra Honzáka, také Ridina Ahmedová začínala s jazzem, postupně se ale vydávala hledat vlastní autentickou cestu. V roce 2003 vytvořila projekt Hlasokraj, který kombinoval projekci a zpěv modifikovaný pomocí sampleru, tzv. looperu. V současné době ale objevila ideální kombinaci ve spolupráci s Petrem Tichým, v setkání dvou hudebních zvuků, které se optimálně doplňují.

„Kontrabas a hlas je kombinace, která skýtá oběma dost prostoru a obsahuje kontrastní inetrakci hlubokého mužského principu v nástroji a vysokého ženského ve vokálu.“ Podle Ridiny a Petra se v jejich skladbách míra hudební dominance neustále mění, jako v rozhovoru, je pro ně fascinující, jak se hlas a kontrabas střídají v pozici sólového a doprovázejícího nástroje.

Společné experimentování se zvukem završili albem Hlas kontra Bas, které vyšlo na podzim 2016 a obsahuje osm autorských, žánrově těžko zařaditelných skladeb, které se nejblíže dotýkají jazzu, soulu, klasické hudby i alternativy. Oba umělci v nich často používají zmiňovaný looper, zásadní je ale dialog dvou hudebních nástrojů, kontrabasu a lidského hlasu.

Spolupráce, imaginace a prožitek jsou zásadní

„Petr mě učí myslet lineárně, narozdíl od hudebního myšlení, které jsem nabyla s looperem, myslíme při společné tvorbě kompozičně směrem dopředu a skladby jdou dál a dál, necyklí se,“ popisuje Ridina svou cestu od Hlasokraje k HlasKontraBasu.

Ridina Ahmedová a Petr Tichý

Ve svém společném projektu usilují oba protagonisté o co největší autenticitu, jejich písně mají jasnou strukturu, ale každým provedením získávají vždy nový rozměr, novou pravdivost. Ridina k tomu říká: „Pro mě je zásadní, jakou mám imaginaci, jaký si vytvořím zážitek, když tu píseň zpívám. Zvuk se potom mění podle toho, jaké do něj vkládám prožitky.“

Ridininy workshopy s lidským hlasem

Ridina Ahmedová o hudebních seminářích Hlasohledu

02518704.jpeg

Už od roku 2005 pořádá sdružení Hlasohled hudební semináře.

Ridina Ahmedová je duší spolku Hlasohled, centra pro práci s lidským hlasem. Na svých workshopech usiluje především o to, aby se nikdo z účastníků nebál hlasově se projevit. „Dobrý lektor vytváří bezpečné prostředí, ve kterém se může každý na svůj hlas podívat a nechat ho rozeznít. Prostředí, ve kterém se může každý cítit sám sebou a nebude hodnocen a srovnáván. Největším blokem každého z nás jsou sebezákazy, omezení, která si dáváme sami, když uvažujeme o zpěvu.“

Hlasohled razí přesvědčení, že zpěv má nezpochybnitelnou terapeutickou funkci, Ridina je o jeho léčebných možnostech pevně přesvědčená. „Hlas je princip, který umožňuje člověku být sám se sebou. Když se rozezním spontánně, v ten moment se napojuji sám na sebe.“

Projekt HlasKontraBas pokračuje řadou koncertů, společné hledání ideálního souzvuku tedy neustává a Ridina Ahmedová s Petrem Tichým pokračují v nalezené tvůrčí cestě.

Celý záznam pořadu včetně dalších hostů a huby podle výběru Petra Dorůžky si můžete poslechnout zde:

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.