Gothika

19. březen 2004

Co mají společného Halle Berryová a Penélope Cruzová? Jsou v blázinci! A to v blázinci, ve kterém straší duch mladé dívky. Drama sílí, napětí je k nevydržení a oči se poulí... Ne, tak o tom Gothika není. Film více než na napětí staví na ukazování slavných hereček v pro ně netradičním žánru.

Další horor ze vznešeného rodu duchařských filmů vstupuje na plátna s popisem: Halle Berryová a Penélope Cruzová mají rozřešit záhadu vraždícího ducha. Dostatečně ostrý hák pro obdivovatele současných hollywoodských es je na světě - ale je skutečně duchařina pravou platformou pro zužitkování populárních talentů? Nicole Kidmanová v Těch druhých prokázala, že samotný herecký výkon společně s vykalkulovaným scénářem a stylovou režií dokáží undergroundový žánr vytáhnout nad vodu. A to je jen jeden z příkladů. Z posledních let můžeme jmenovat Pod povrchem (Harrison Ford, Michelle Pfeifferová), Kruh, Šestý smysl nebo Loď duchů. Sečtením jednotlivých filmů bychom dospěli k evidentnímu závěru: natočit duchařinu je a priori obtížné, a proto bude více ztrát než výher. Gothice patří výhra na poli řemeslnosti, ale také ztráta scénáristická, protože tak školácky naivní horor nezažilo publikum již několik let. Existuje nepsaný zákon, že máme-li se dobře orientovat ve filmech, musíme nutně znát i pokleslá a nepovedená díla. Gothika patří právě k těmto "nepodělkům".

Berryová je rozzuřená skoro stejně jako v X-Men

Psycholožka Greyová (Berryová) z ženské psychiatrické věznice věří jedině racionalitě a vědě. Když se na ni přenese posedlost pacientky Chloe (Cruzová) a sama se stává chovankyní ústavu, musí překonat nejen vlastní bariéru racionality, ale také přesvědčit doktora Grahama (Robert Downey Jr.), že skutečně vidí mrtvou dívenku, která nutně potřebuje spasit odhalením zvěrstva přímo uprostřed kliniky. V jednom scénáři kombinuje Sebastian Gutierrez paranormální thriller a detektivku, ovšem neumí v žánru chodit tak dobře jako Clark Gregg v Pod povrchem, odkud Gutierrez nestydatě opisuje. Prvky všech úspěšných hororových filmů se v Gothice mačkají jeden na druhý jako šílené ženy ve společné sprše - což je mimochodem jediná scéna, která by mohla pobouřit puritány zobrazením nahých ženských těl (a zklamat úchyláky, protože Berryová a Cruzová jsou zabírány od ramen nahoru). Podobnost s Pod povrchem není náhodná. Na produkci Gothiky se podílela podprůměrná společnost Dark Castle založená mimo jiné Robertem Zemeckisem.

Lékař a lékařka-pacientka

Největší chyba tkví v předvídatelnosti příběhu. Po excelentních úvodních třiceti minutách je zřejmé, kdo chodí koho strašit a co se zřejmě stalo za tragické události, a jak to celé dopadne. V duchařinách bývá veškerý důraz kladen na vyvrcholení, na pointu, na scénáristický deus ex machina: v Šestém smyslu byl hlavní hrdina celou dobu mrtvý; v Těch druhých šlo o příběh duchů, nikoliv lidí; v Pod povrchem byl padouchem ten největší sympaťák. V několika chvílích v Gothice už jako diváci zkrátka nechápeme, proč hrdinka - profesně inteligentní žena - nepochopí, kdo je vrah! Psychologické propracování člověka vrženého na druhou stranu celoživotní bariéry hraje klíčovou roli, ale Gothika je filmem paranormálním, nikoliv psychologickým. V prvních minutách napětí, strach a šoky slibně stoupají s temnou dunivou hudbou a přehnaně basovými efekty, nadšení ze strašení se ale pomalu vytrácí. Scénárista Gutierrez a režisér Mathieu Kassovitz po 45 minutách přestali věřit vlastní práci a nechali film ujíždět do hlubin béčkovosti samospádem.

Nápisy na skle nic nedokazují

Jak se v anglicky mluvících zemích říká, pro Halle Berryovou je Gothika dalším "vlakem", se kterým uhání po zlatých kolejnicích oscarové herečky. Ve filmu podává přesvědčivý výkon, nepřekračuje však hranice a dělá přesně to, co se očekává od pomatené doktorky. Penélope Cruzová a Robert Downey už v předešlých filmech dokázali, že mají na víc, a natáčení vedlejších rolí v Gothice jim patrně jen zaplnilo diář. Dojem z kvalitního hraní je pochopitelně přímo úměrný propracovanosti tématu - a to je, jak bylo řečeno, plytké, blbé, nudné a předvídatelné. Gothika sice plní svůj účel a při sledování je mrazení v zádech garantováno, ale bohužel u toho to také končí. Ideální film pro mladé páry, které nemají jinou příležitost, jak se k sobě tisknout; průměrný až podprůměrný kus pro diváky znalé věci. Řekněme to asi tak: lepší než Loď duchů, horší než Pod povrchem.

Kamarádky až do konce života

P. S.: Už někdo odhalil, proč se to jmenuje Gothika?

Související odkazy: oficiální stránka

Gothika (Gothika, USA 2003) Hrají: Halle Berryová (Miranda Greyová), Robert Downey Jr. (Graham), Charles Dutton (Douglas Grey), John Carroll Lynch (šerif Ryan), Bernard Hill (Phil Parsons), Penélope Cruzová (Chloe); Scénář: Sebastian Gutierrez; Hudba: John Ottman; Režie: Mathieu Kassovitz; 95 minut, titulky

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová