Diana Cam Van Nguyen: Nesoustředit se jen na český rybníček

14. únor 2019

Diana Cam Van Nguyen je stále ještě studentkou magisterského programu na katedře animace pražské FAMU. Navzdory tomu její filmy již v tento moment brázdí ty nejprestižnější světové festivaly. Její poslední film „Spolu sami“ je animovaným dokumentárním filmem, který přináší portrét trojice mladých lidí, kteří se museli vyrovnat s tragickým úmrtím svých rodičů. Svou mezinárodní premiéru měl na konci ledna na festivalu v Rotterdamu.

„Z přijetí mezinárodního publika mám samozřejmě obrovskou radost, ale žádný obecný recept na úspěch v zahraničí nemám. Ale možná bych řekla, že jde o to, zpracovávat univerzální témata srozumitelným jazykem a nesoustředit se jen na český rybníček“, glosuje lehce s humorem svou účast na áčkových festivalech.

 „Ačkoli mé filmy často spadají do dokumentární kategorie, sama se za dokumentaristku nepovažuji. To říkám proto, že potřebný druh intimity a vztahu jsem schopna navázat v momentě, kdy jsou protagonisté mí přátelé nebo se téma bezprostředně týká mé osoby. U cizích lidí bych to dokázala jen obtížně“, říká o svém přístupu autorka.

Diana Cam Van Nguyen, je ročník 1993 a patří tak k druhé generaci vietnamské komunity v Čechách, která již vyrůstala napřímo v obklopení českou majoritou. Své dětství silně a emotivně zpracovala i ve svém bakalářském filmu z roku 2018 s názvem „Malá“, který pod záštitou letošního Berlinale soutěžil v anketě European Children Film Asocciation v kategorii nejlepší dokumentární film pro děti a mládež.

Myslím, že se dnes žije Vietnamcům v Čechách dobře. Když jsem byla já malá, bylo to o něco těžší. Své kořeny jsem asi až do osmnácti let vnímala spíš jako problém. Až v dospělosti jsem konečně pochopila, že to může být i výhoda.

Ve svém filmu Diana přináší nezastupitelný pohled, implicitně kritizující stereotypy české majority vůči menšinám, stejně jako lehkou kritiku pravidel vietnamské komunity.

„Přemýšlím jako Češka, proto mám problém například s tradiční rolí vietnamské ženy, která musí být vždy úslužná svému muži nebo musí bezmezně respektovat názory starších. To já tak už vnímat nedokážu. Když přijedu do Vietnamu, můžu tak budit dojem, že jsem nevychovaná.“

Rodiče odejdou, my zůstaneme. Mladí čeští Vietnamci o sobě a svých rodinách točí filmy

Diana Cam Van Nguyen a Dužan Duong, mladí filmaři

Češku s vietnamskými kořeny, Dianu Cam Van Nguyen, premiéra jejího absolventského filmu Malá teprve čeká. Animovaný kraťas bude o tom, jaké je vyrůstat ve vietnamské rodině na českém maloměstě. Její kamarád Dužan Duong už má za sebou hraný dokument Mat Goc, ve kterém se tenhle Pražák učí chápat svoje kořeny přímo ve Vietnamu. Jeho nový film Bo Hai je o jeho vztahu s otcem. Všechny tři snímky nechávají diváka nahlédnout do problémů druhé generace Vietnamců v Česku. Musí se vyrovnat s nepochopením starší generace, ale i s faktem, že jednoho dne se jejich rodiče do své rodné země možná vrátí. Oni sami už jsou ale doma v Česku.

V současné době začíná Diana Cam Van Nguyen pracovat na svém absolventském filmu, který bude opět z části autobiografický a bude vycházet z korespondence mezi ní a jejím otcem.

autor: Bohdan Bláhovec
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová