Chvění Petra Zusky v Národním divadle jako předzvěst velkých změn
Po úspěšné brněnské premiéře baletu Chvění se nového nastudování dočká i pražské publikum. Premiéra je dnes na historické scéně Národního divadla.
Autor choreografie, umělecký šéf baletního souboru Petr Zuska se v tomto díle inspiroval Třetí symfonií Henryka Góreckého a hudebním projektem Chvění Jiřího Pavlici, v kterém zní verše Vladimíra Holana a Jana Skácela.
Původně se v březnu měla konat premiéra inscenace slavného choreografa Nacha Duata pod názvem: Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness na hudbu Johanna Sebastiana Bacha. Ta musela být z technických důvodů zrušena. Uvedl by Petr Zuska své Chvění v Praze, i kdyby k této nepříjemné okolnosti nedošlo?
„Když jsem dělal Chvění v Brně, ani ve snu mě nenapadlo, že ho budu dělat i v Praze, Ale došlo k tomu, že z technologických důvodů se nepodařilo najít adekvátní způsob, jak scénu Nachovy choreografie přizpůsobit možnostem Národního divadla. Tento titul se uvádí jen v divadlech, které disponují obřími bočními konstrukcemi. U nás by to vyžadovalo dva dny na montáž a dva dny na demontáž. To si nemůžeme dovolit. Přes veškerou snahu Nachova scénografa i našich inženýrů v dílnách se nepodařilo najít řešení.“
Aby se našla rychlá náhrada za zrušenou inscenaci, rozhodl se Petr Zuska nasadit svoji choreografii Chvění, kterou vytvořil pro brněnské Národní divadlo.
Choreografie Chvění uměleckého šéfa Baletu ND Petra Zusky má premiéru dnes a zítra v historické budově Národního divadla. Sólo pro nás dva bude poprvé uvedeno 15. června.
„Inspiračních zdrojů je víc. Kromě tématu 3. symfonie Henryka Góreckého a zhudebněných básní Vladimíra Holana a Jana Skácela, naprosto rozdílné hudby Jiřího Pavlici, kdy šíleně smutný a tragický Górecký dělá oblouk vzdušným a dynamickým písním Jiřího Pavlici, zachycuje chvění i můj pocit z dnešní situace ve světě. Ať už je to migrační krize, rostoucí agresivita mezi národy a národnostními skupinami, Islámský stát. Celý ten stav je poznamenán obrovskou nejistotou a nestabilitou. I to je pro mě chvění. Chvění je také život, ale může to být i předzvěst velkých změn. To vše se odráží v mé choreografii, je to symbolický obraz.“