Bilance 20. ročníku Divadelní Nitry
Letošní Divadelní Nitra přivítala řadu zajímavých souborů a osobností evropského divadla. Součástí přehlídky bylo také vyhlášení divadelních ocenění Dosky 2011, četné setkávání s tvůrci, debaty o divadle i festivalu, pouliční divadlo, performance, instalace.
Před začátkem festivalu se ptal na jeho dramaturgickou koncepci a programovou nabídku Miroslav Strelec.
Divadelní ocenění Dosky 2011. O 24 nominacích v osmi kategoriích rozhodovalo 21 kritiků. Anketu vyhlásila Asociace současného divadla a Asociace Divadelní Nitra už po 16. Mimo Slováků, dvě ceny tento rok dostali i hostující umělci ze zahraničí, slovinský režisér Diego de Brea a maďarský scénograf Péter Polgár. Na předávání cen byl i redaktor Miroslav Strelec.
Festival otevřelo polské divadlo TR Warszawa s adaptací novely slavné současné polské spisovatelky Doroty Masłowské – Mezi námi v pohodě. Inscenaci režíroval Grzegorz Jarzyna, který je festivalovému publiku známý z konce 90. let. Soubor TR Warszawa pod jeho vedením dosáhl v posledních letech významného postavení v celoevropském kontextu. Na představení nechyběl náš spolupracovník Miroslav Strelec.
Průběh festivalového dění, konkrétní podoby festivalu a výrazné inscenace zachycuje Petr Gojda. První z inscenací je Dům jelenů belgické Need company a jejich režiséra, dramatika a výtvarníka Jana Lauwerse, druhou Lovecké scény z Dolního Bavorska od Martina Sperra, kterou v Národním maďarském divadle režíroval jeho umělecký šéf a jeden z vracejících se hostů Divadelní Nitry Róbert Alföldi.
Za festivalovým víkendem se ohlédl také Miroslav Strelec. Zaujal ho belgický Dům jelenů a litevská inscenace Gorkého Na dně z OKT / Městské divadlo Vilnius. Na obě se ptal.
Nejen Róberta Alföldiho se Miroslav Strelec ptal na představení Lovecké scény z Dolního Bavorska. Na jeho aktualitu i scénické řešení.
Závěrečnou inscenaci Divadelní Nitry Paranoia podle textu Rafaela Spregelburda inscenovanou francouzským Théatre de Lucioles zhlédl Petr Gojda. O ní a o celém festivalu, po jeho skončení.