Babel: o křehkosti nás samých i toho, co máme

9. březen 2007

Filmová událost roku, sedm nominací na Oskara, ocenění na evropských filmových festivalech - mexický režisér Alejandro Innáritu se snímkem Babel dostal mezi filmařskou elitu. Pro ty, kteří viděli jeho předchozí Amores Perros a 21 gramů to velké překvapení není - oba snímky uspěly u kritiky i fanoušků a v obou případech šlo o silný zážitek. V Babelu zůstává Innáritu věrný povídkovému žánru, ale jako filmař se ukáznil a zklidnil - a nutno dodat, že ku prospěchu věci. UVNITŘ TRAILER!

Ve svém nejnovějším filmu propojuje výstřelem ze staré pušky příběh americké rodiny, mexické chůvy, marockých pasáčků koz a japonské hluchoněmé dívky. Paralelně vyprávěné příběhy se odehrávají na třech kontinentech a v pěti jazycích, včetně toho nejstaršího. Přes vzdálenost geografickou i kulturní z nich Innáritu vytvořil kompaktní celek, a i když jsou osudy jeho hrdinů spojené jen letmo a někteří z nich se nikdy nepotkají, je Babel působivým obrazem světa, v němž žijeme. Světa, ve kterém jsme všichni více či méně záhadně propojeni a ve kterém už se události i lidské osudy neodehrávají samy o sobě a pro sebe.

Babel

Babel je film mnohovrstevnatý a jistě nabízí víc než jednu interpretaci. Ať už si v něm najdeme studii vztahů rodičů a dětí, téma komunikačních bloků (k němuž ostatně odkazuje svým názvem) nebo pohrávání si s myšlenkou důsledků svých činů, v každé z těchto rovin je to film důsledný, silný a velmi emotivní. Od fyzických aspektů předcházejících snímků se Innáritu posunul k emocím, od dynamického střihu k neúprosně dlouhým záběrům a setrvávání.

Babel

Tématům vyprávění podřídili tvůrci i formální stránku filmu a do značné míry je to právě formální a obsahová symbióza, která tvoří z Babelu divácký zážitek. Pro každé z míst, na kterých se odehrává, je použitý jiný způsob snímání, jiná hudba, barvy, emoce. Kluby pro pubertální japonskou mládež působí tak přecivilizovaně, že ztrácí lidský rozměr, marocká poušť je naopak nehostinná a prázdná, jako většina míst vhodných k meditaci a potkání sebe sama. Nejsilnější je však Innáritu tam, kde je doma - svatbu v Mexiku vidí očima domorodce i pětiletých dětí, které poprvé opustily bezpečí sterilního domova, a pohled je to láskyplný stejně jako skrývající možná nebezpečí.

Babel spolu s Amores Perros a 21 gramy tvoří pomyslnou "accident trilogy" - události, filmové postupy i sdělení fungují v každém jednom filmu, stejně jako každý film má své místo a smysl v celku. Dokáže-li Innáritu překročit svůj stín a natočit snímek, jež nebude čtvrtým dílem trilogie, je na co se těšit.

Babel

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailer), Bioscop

Babel, drama, Mexiko, USA, 2006

Režie: A. Innáritu, scénář: G. Arriaga, střih: D. Crise, S. Mirrione, hudba: G. Santaollala

Hrají: C. Blanchett, B. Pitt, G. Bernal, Rinko Kikuchi, A. Barraza, B. El Caid, M. Akhzam

autor: Věra Šmejkalová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

S hereckými hvězdami poznejte tajemství textu starého dva tisíce let

Ondřej Kepka, režisér a moderátor

Ondřej Kepka

O věrné lásce statečného Chairea a sličné Kallirhoy

Koupit

Román byl napsán pravděpodobně už v prvním století našeho letopočtu a možná dokonce i dříve. Jde o první dochovaný milostný a zároveň i dobrodružný román nejenom antického, ale vůbec evropského písemnictví.