Apollón nebo Dionýsos? Poslechněte si koncert souboru Collegium Marianum z Břevnovského kláštera
„Oba dva,“ říká Jana Semerádová, umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum, které druhý koncert ze své jarní řady tří Barokních podvečerů situovalo do Tereziánského sálu Břevnovského kláštera a nabídlo na něm skladby Georga Friedricha Händela, Francesca Geminianiho, Michela Blaveta, Arcangela Corelliho a Jeana-Baptisty Quentina. Jinými slovy hra vznešená a hra ohnivá, dva póly, které se doplňují a navzájem vyvažují.
Koncert uvedený pod heslem Apollón a Dionýsos měl ještě podtitul „všechny cesty vedou do Říma“. Právě tady – ve Věčném městě – na přelomu 17. a 18. století vzkvétala instrumentální hudba v salonech římských paláců aristokratů a církevních hodnostářů. Na takzvaných akademiích – veřejných koncertech – pořádaných obvykle jednou týdně zněly nové skladby špičkových dobových muzikantů, kteří působili v Římě. Atmosféru v hudebním salonu markýze Ruspoliho nebo kardinála Ottoboniho zprostředkuje záznam koncertu z nejkrásnějšího prostoru Břevnovského kláštera.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/b71c5d2b93b9741c57997922a6ba086a.jpg?itok=pJjrY4Ii)
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.