24. 01. 2008

24. leden 2008

Začněme nahlédnutím do Hospodářských novin, kde Magdalena Čechlovská píše o výstavě děl výtvarnice Xénie Hoffmeisterové nazvané Snídaně u paní hraběnky. V pražském Mánesu představují sarkastická, expresivní a bizarní díla této umělkyně do konce ledna, zároveň vychází v nakladatelství Kalich výpravná monografie s texty osmi teoretiků umění.

Americký film Monstrum režiséra Matta Reevese považuje Vojtěch Čepelák za zajímavý experiment, který hraje s diváky drsnou hru. Jeho recenzi najdeme v Hospodářských novinách. Charakter snímku vstupujícího dnes do českých kin se dá stručně vystihnout takto: "Obyčejný člověk natočí na videokameru "něco", co pak vláda Spojených států označí jako materiál s krycím jménem Coverfield".

Český akční film režiséra Filipa Renče Na vlastní nebezpečí postrádá pořádnou akci. Alespoň tak soudí Věra Mišková v Právu. Vinu nachází recenzentka ve slabém scénáři a v absenci dramaturgie, uvádí sice, že herci podávají obdivuhodné sportovní výkony, ale bohužel nemají moc co hrát. Darina Křivánková k tomu v příloze Lidových novin Kulturní premiéry dodává, že Jiřímu Langmajerovi přiřkl scénář sice hlavní roli, ale mizerně napsanou. Jedinou zajímavou postavou je pak profesor-blb-potížista-rádobymachr, což ovšem není zásluhou scenáristy Urbana, ale představitele Miroslava Krobota. Křivánková celkově hodnotí snímek Na vlastní nebezpečí dvěma hvězdičkami z pěti možných.

Právo dále otiskuje článek Petra Matouška, který pojednává o loni vydané knize Normana Mailera Lesní zámek.

V tomtéž listě najdeme zprávu o tom, že hudebníci Markéta Irglová a Glen Hansard se chystají výhledově natočit nové album. Zatím mají ovšem na programu účast na udílení cen Grammy a Oscarů, na něž byly nominováni.

Jiří P. Kříž píše v Právu o premiéře inscenace Oněgin byl Rusák, kterou v režii Jana Borny nastudovalo Divadlo v Dlouhé. Hru Ireny Douskové považuje kritik za ještě lepší než Hrdý Budžes, herecké výkony zahrnuje chválou, dodává pak, že soubor Divadla v Dlouhé především zásluhou režiséra Borny vytvořil další dlouhověký kousek.

Lidové noviny informují o tom, že se Dagmar Havlová vrací na jeviště. Zítra uvidí poprvé diváci v Divadle na Vinohradech inscenaci Čechovova Višňového sadu, slavnostní premiéra se uskuteční 5. února. Při této příležitosti poskytla Havlová rozhovor Janě Machalické, v němž vysvětluje, jak svou postavu - statkářku Raněvskou - vnímá.

Mladá fronta Dnes píše o výstavě Mantichora, kterou nabízí Rabasova galerie v Rakovníku. Surrealisté Jan Kohout, Andrew Lass, Lucie Hrušková, Přemysl Martinec a Kateřina Piňosová na ní přemýšlejí o člověku a zvířeti. Kritik Radim Kopáč hodnotí expozici sedmdesáti procenty.

Všechny deníky informují o předčasném úmrtí talentovaného amerického herce Heath Ledgera, který se proslavil především snímkem Zkrocená hora, za nějž byl nominován na Oscara i Zlatý glóbus. Osmadvacetiletý herec byl nalezen v úterý mrtev ve svém Newyorském bytě, okolnosti jeho skonu jsou dosud předmětem vyšetřování.

V příloze Lidových novin Kulturní premiéry píše Ondřej Horák o románu Ráj je až za rohem peruánského prozaika Maria Vargase Llosy, který hodnotí čtyřmi z pěti možných hvězdiček. Stejně oceňuje také Jana Machalická inscenaci Dostojevského Idiota v Dejvickém Divadle v režii Miroslava Krobota. Darina Křivánková pak připravila pro přílohu Kulturní premiéry rozhovor s dokumentaristou Lukášem Přibylem.

autor: Martin Luhan
Spustit audio