Petr Veber se těší na nové varhany

15. březen 2018

Po koncertě v Pardubicích ještě jednou na východ Čech, za novými varhanami do Hradce Králové. A potom určitě na operního Janáčka a také na Thomase Adése jako na autora i dirigenta

Česká filharmonie zahrála po osmatřiceti letech v Pardubicích, a to hned Smetanovu Mou vlast. Slavnostní koncert k výročí republiky a k jubileu festivalu Pardubické hudební jaro se konal na stadionu a přišlo na něj na 3500 lidí.

Hned o den později na sebe strhává pozornost Hradec Králové. Tolik lidí určitě v sále tamní filharmonie nebude, nevešli by se, ale těšit se je na co – čtvrteční orchestrální koncert je koncipován tak, aby opravdu pořádně představil nové varhany, které se podařilo do koncertní síně konečně postavit. Tři autoři, tři skladby, tři různí varhaníci, tři podoby varhanního zvuku – Händel, Saint-Saëns a Poulenc reprezentují barokní, romantickou a neoklasickou hudbu. Neobvyklý večer hradecké filharmonie!

Thomas Adés ve Filharmonii

Také Česká filharmonie přichází s ne zcela běžným programem – hostem pro tři abonentní večery je v týdnu, který má v kalendáři číslo dvanáct, britský skladatel a dirigent Thomas Adés. A opravdu se představí v obou rolích – vedle Haydna a Maxe Brucha, jehož Skotskou fantazii přednese koncertní mistr Josef Špaček, přiváží mezinárodně uznávaný autor svou vlastní kompozici, jen pět let starý Tanec mrtvých pro mezzosoprán, baryton a orchestr. V Brně se hraje od Adése komorní opera Powder Her Face. Tak jako on se ještě nikdo neodvážil využít v opeře potenciál skandálního námětu, zde milostné aféry Vévodkyně z Argyllu Margaret Campbellové ze šedesátých let. I hudebně je to velmi zajímavé dílo. Těším se, čím skladatel překvapí, respektive jak se projeví ve velké koncertní skladbě…

Výlety páně Broučkovy

Z oper Leoše Janáčka jediná měla premiéru v Praze, byly to Výlety páně Broučkovy. Národní divadlo chystá novou inscenaci, má premiéru 22. března. Těším se na Jaroslava Březinu v hlavní roli ochmelky Matěje Broučka. Zvědav jsem na scénické ztvárnění. Ale nejvíc se těším na Janáčkovu geniální hudbu, která jak ve scénách na Měsíci, tak mezi husity dosahuje neodolatelných i nádherných poloh.   

autor: Petr Veber
Spustit audio