Pozoruhodné užité umění George Nakashimy. Adam Štěch představuje mistra amerického studiového nábytku
V roce 2015 jsem měl štěstí osobně navštívit rozlehlou usedlost George Nakashimy v americkém městečku New Hope v Pensylvánii, kde tento všestranný architekt, designér a řemeslník dokázal v průběhu druhé poloviny dvacátého století neobyčejně propojit mistrovské truhlářské řemeslo a sochařské cítění s osobní duchovní spiritualitou. Dodnes dědictví jeho pozoruhodného nábytkářského umění pečlivě střeží jeho potomci.
Nakashima se narodil v roce 1905 ve Spokane v USA a záhy se rozhodl pro kariéru architekta. V průběhu dvacátých let hodně cestoval, dostal se do Japonska, Francie a severní Afriky. V Japonsku se jeho kroky zkřížily i s českou stopou, pracoval zde pro architekta Antonína Raymonda, původem Čechoslováka z Kladna. Po válečných útrapách, které musel v USA prožít v internačním táboře, kupuje na základě Raymondovy rady Nakashima roce 1946 rozsáhlý pozemek v New Hope a staví si svou vysněnou dílnu. Postupně začíná prosperovat a buduje na svém pozemku celou řadu dalších objektů včetně showroomu, studia, a velkých skladů na dřevo. Nejvýraznější stavbou s působivou klenutou střechou je studio Conoid, které Nakashima dokončí na konci padesátých let.
Během padesátých let se New Hope promění v živou uměleckou komunitu. Jen pár metrů od Nakashimy se usazují Phillip Lloyd Powel a Paul Evans, další vrcholní představitelé poválečného studiového nábytku. Od té doby Nakashima zasvětí celý svůj život designu a výrobě limitovaných a unikáních na míru vytvářených nábytkových solitérů, nejčastěji z masivních dřevěných fošen, které i přes dokonalé detailní zpracování nechává vyznít ve své přírodní surovosti s neopracovanými okraji, suky či mezerami dávajícími na odiv zcela přirozené krásy dřeva. Jeho stoly monumentálních rozměrů jsou často spojovány ze dvou i více nerovnoměrných dřevěných desek. Jako svůj charakteristický prvek začne Nakashima používat tzv. motýlky, spojovací klínky, které drží mohutné bloky dřeva pohromadě. V jeho tvorbě se japonská lehkost a spiritualita spojuje se surovými a mohutnými vlastnostmi použitého dřeva.
I přesto, že George Nakashima zemřel v roce 1990, usedlost v New Hope stále žije jeho duchem a produkce jeho nábytku se nezastavila. Každou sobotu jsou zde prohlídky, během kterých vás dílnou i studiem provedou samotní potomci designéra, především pak jeho dcera Mira, která je teď kreativním ředitelem značky. Její otec se mezitím stal ikonou a jeho výtvory dosahují na aukčním trhu sedmiciferných částek. Značka George Nakashima se v průběhu let stala jedním z nejzvučnějších jmen v historii moderního amerického užitého umění.
Související
-
Porcelánové kachličky a umělá kožešina. Adam Štěch navštívil dům pro sběratele umění
Nanda Vigo, italská designérka a výtvarná umělkyně, svými radikálními interiéry a objekty zásadním způsobem ovlivnila nové chápání designu a jeho role v uměleckém provozu.
-
Středoevropan v Austrálii. Adam Štěch odkrývá kouzlo interiéru nenápadného domu architekta Fookse
Ernest Fooks je autorem několika stovek rodinných domů zejména v rezidenční oblasti Caulfield North. Jeho sofistikovaná rezidenční architektura však zůstává téměř neznámá.
-
Travnatá střecha jako artificiální krajina. Adam Štěch objevuje brutalismus Pierra Debeaux
Hasičské kasárny, základní školy a experimentální rodinné domy. Takový je repertoár francouzského architekta Pierra Debeaux, zapomenutého tvůrce modernismu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka