Zvukový mistr Jan Holzner získal Grammy za spolupráci na albu Adele

Zvukový mistr Jan Holzner
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Zvukový mistr Jan Holzner

Prsty jedné ruky vám stačí na spočítání českých držitelů nejdůležitější světové hudební ceny Grammy. Jan Holzner ze studia Smečky má už dvě.

Letos v únoru si v Los Angeles převzal druhou za spolupráci na albu 25 britské zpěvačky Adele, které zvítězilo v hlavní kategorii Album roku. Před dvěma lety získal The Latin Grammy za zvukovou režii alba Tangos Rubéna Bladese.

img_5402.jpg

„Nejsem konzumentem popu, ale má práce mě naučila vážit si dobré hudby napříč žánry. Na udílení Grammy se sejdou nejlepší profesionálové světa, být tam s nimi je splněný sen, i když nemohu říct, že bych takové sny někdy měl."

O ceně za Album roku se Jan Holzner dozvěděl ze stručného mailu producenta desky Samuela Dixona, který mu napsal jediné slovo: Gratuluji! Krátce před vydáním desky tento producent přiletěl z Londýna do Studia Smečky s notami, které zahráli hudebníci z Filmharmonic orchestra Praha, a ještě týž den se s nahrávkou vrátil zpět.

V londýnském studiu proběhlo ještě v noci míchání a finální remastering a další den šlo album do výroby. Na pódiu ve Staples Centru v Los Angeles, kde se ceny předávaly, se pak sešel více než dvacetičlenný tým lidí, kteří se na vítězném albu Adele podíleli.

Ve Smečkách se začala natáčet filmová hudba před tři čtvrtě stoletím. Polistopadová politická změna a otevření hranic přinesly vzestup zájmu světových filmových produkcí. Začaly se také točit orchestrální party na velká alba a takzvané rerecordingy, tedy rekonstruované hudební partitury ze starých filmů. „Klienti jsou nelítostní, chtějí kvalitu, pokud ji nedostanou, už se nikdy neobjeví. K nám se vracejí." Také David Lynch, Roman Polanski nebo Rachel Portman.

Vznikla tu například hudba k Harrymu Potterovi nebo k Melancholii Larse von Triera. Pro natáčení orchestru a sborů má studio odpovídající rozměry a akustiku. Zdejší hudebníci se těší vynikající pověsti. A svou přitažlivost má i původní interiér studia, které vzniklo ještě za války v sále německého vzdělávacího spolku Urania, kde měl v roce 1921 při návštěvě Prahy přednášku Albert Einstein.

Cena Grammy má od svého založení, tedy bezmála 60 let, tutéž podobu kovového gramofonu, který v případě hlavní ceny jako Album roku dostanou všichni, kdo se na nahrávce podíleli. Jan Holzner přinesl jednu ze svých Grammy do vysílacího studia stanice Vltava. Nejspíš poprvé v historii se tak dostal do Českého rozhlasu zlatý gramofonek, který v hudebním světě znamená totéž, co ve filmovém soška Oscara.