Zuzana Navarová byla citlivá a přirozená. Před 15 lety zemřela zpěvačka a nadčasová písničkářka

6. prosinec 2019

Zuzana Navarová, jedna z nejvýraznějších českých zpěvaček, odešla z tohoto světa 7. prosince 2004 ve věku 45 let. Proč se vyplatí pustit si její hudbu třeba právě teď?

Poslouchat dnes Zuzanu Navarovou samozřejmě není žádná povinnost. Pár důvodů pro to, pustit si její skladby z období kapel Nerez, Koa či Tres, se ale najde i patnáct let po její smrti. „Myslím si, že citlivého člověka, který od hudby nevyžaduje, aby byla součást módní vlny, Zuzana Navarová osloví svou jedinečností, silou sdělení, formou textů i přirozeným zpěvem,“ říká v ArtCafé hudební publicista, redaktor Lidových novin Ondřej Bezr. Velkou výsadou skladeb Zuzany Navarové je podle písničkářky Martiny Trchové, která je občas na koncertech interpretuje, i jejich nadčasovost, na což naráží pokaždé, když se učí nové kousky.

Oba hosté v ArtCafé zdůraznili fakt, že Zuzana Navarová sice posluchače zaujala svou přirozeností, pěvecký výraz ale dobře uměla přizpůsobit hudebnímu i textovému poselství dané písničky. „Na albu Caribe, kde zpívala španělsky, nebyla příliš vzdálená zpěvačkám, které známe z Buena Vista Social Club,“ podotýká Ondřej Bezr. Trchová pak vypíchla hravost jejích textů, Bezr zase upozornil na její cit pro jazyk a textové výpůjčky z cizích jazyků.

Zuzana Navarová (1959 – 2004) se narodila v Hradci Králové, na pedagogické fakultě vystudovala češtinu a španělštinu. Jako zpěvačka lokální skupiny Výlety se v jedenadvaceti letech seznámila s Vítem Sázavským a Zdeňkem Vřešťálem a založili kapelu Nerez. Společně vydali tři alba: Masopust, Na vařený nudli a Ke zdi, která patřila k tomu nejlepšímu, co u nás vyšlo. Po rozpadu Nerezu v roce 1994 založila Navarová folkovou skupinu Koa, v níž hrála s hudebníky různých národností i stylů. Poslední album Jako Šántidéví vyšlo v roce 2003.

Zpívat Navarovou? To přeci nejde!

V ArtCafé kromě písní zpívaných Zuzanou Navarovou zazněla i skladba Do nebes v podání Martiny Trchové. Ta do dnešní doby vydala tři autorská alba, přičemž to poslední pojmenované Holobyt bylo oceněno hudební cenou Anděl. Deset let už ale s kytaristou Adamem Kubátem interpretuje právě i písně své slavnější kolegyně.

Tento projekt přitom vznikl zcela náhodou, když si v Maďarsku na zájezdu Navarku nad ránem prozpěvovali pro radost. „Adam mi pak asi za týden volal, jestli bych nechtěla udělat koncert k pěti letům od úmrtí Zuzany. Já se toho zalekla a řekla si, že to přeci nejde, ale pak jsem o tom přemýšlela a uvědomila si, že je mi líto, že takovou akci někdo nezorganizoval. Tak jsem se do toho vrhla a brzy jsme zjistili, že nám to dělá radost. Proto teď tyhle vzpomínkové koncerty příležitostně děláme,“ usmívá se.

Proč se za Nerezem táhly davy

Ačkoliv Martina Trchová objevila Zuzanu Navarovou přes skupinu Koa, v níž zpívala po rozpadu Nerezu, byl to právě Nerez, který přinesl trojici Navarová – Vřešťál – Sázavský posluchačskou popularitu.

A jak přitakává Ondřej Bezr, bylo to i díky tomu, že Nerez na folkovém poli díky netuctovým aranžím, souhře barev hlasů a výraznému vlivu latinskoamerické hudby v podstatě neměl konkurenci. „Oslovoval i část rockového publika a také intelektuálněji založené posluchače, ostatně i členové Nerezu vzešli ze studentského prostředí. Výlučnost byla vnímaná jako pozitivum, proto se za Nerezem táhly davy.“

Poslechněte si celé ArtCafé, ve kterém Martina Trchová mluví i o spolupráci se členy Nerezu a kapely Koa a Ondřej Bezr rozebírá vliv Zuzany Navarové na další hudebníky a hudebnice včetně Věry Bílé. Reedice Beatles a další nové desky v pořadu představuje Václav Havelka.

Spustit audio

Související