Zkoumání hranic života, umění a jejich smyslu

24. září 2004

Před třemi lety svěřil pražský magistrát na základě konkursu vedení Divadla Komedie Dušanu Pařízkovi (režisérovi Pražského komorního divadla) a Davidu Jařabovi (dříve působícímu v HaDivadle). Ti z něj během dvou uplynulých sezon učinili scénu současné divadelní avantgardy.

I když slovo "kontroverzní" je příliš častým používáním devalvováno, pro inscenace zde uváděné nelze najít vhodnější přívlastek: mají své trvalé (mladé) příznivce, zabloudí-li však na ně běžný (starší) divák, často z nich odejde ještě před koncem. A obdobně je tomu s přijímáním zdejších opusů odbornou veřejností: část je odmítá, část nominuje na prestižní ceny. Charakteristické rysy divadelního umění pěstovaného v Jungmannově ulici lze nejlépe přiblížit na posledních inscenacích, jež byly v těsném sledu za sebou premiérovány od března do června letošního roku, a budou proto tvořit podstatnou část programu Divadla Komedie v právě se rozbíhající sezoně.

Solingen (rána z milosti) - Lucie Trmíková jako Gertruda

Hra Solingen třiatřicetiletého českého dramatika Egona L. Tobiáše vychází z motivů Hamleta a Jan Nebeský, který v brněnském HaDivadle vloni režíroval i předchozí autorovu variaci na Shakespeara (Bouři 2), ještě podtrhl "krvavé aspekty" otázky "Být, či nebýt", kterou tato scénická báseň bez výraznějšího příběhu tematizuje v jedenácti obrazech. Solingen je značka oceli na břitvě, kterou si Ofélie a Hamlet (Gabriela Míčová a Petr Štefek) "brousí své žíly". Hra začíná rozhovorem o Shakespearově Hamletovi na počátku divadelní zkoušky a "meta" motiv divadla na divadle a o něm je propojen do jednoho klubka s motivy sebevraždy a rány z milosti (mimo jiné i připomenutím režiséra Petra Lébla). Takže nebýt groteskního Dobrého ducha divadla (skvělý Martin Finger), jenž zápasí s obří knihou o Leonardu da Vincim a snaží se - sám krváceje z nosu - všechny podřezané resuscitovat, mohl by si divák málem myslet, že hranice mezi divadlem a životem jsou zde ztotožňovány s hranicemi mezi bytím a nebytím.

Zdůrazněná tělesnost, její narušování a trýzeň dominují i osobité interpretaci Kvartetu, napsaného významným, u nás však málo uváděným německým dramatikem Heinerem Müllerem na motivy Laclosova románu Nebezpečné známosti. Libertinské téma manipulace nahlížené z perspektivy apokalypsy III. světové války zachovává v koncepci režiséra Dušana Pařízka své sepětí s násilím, ideová vrstva textu je však potlačena fyzickým konáním Romana Zacha (Valmont) a Martina Fingera (markýza de Merteuil) na jevišti. Podstatnější než slova jsou dech a tep srdce, zesilované mikrofony přikurtovanými k jejich tělům. Inscenace nesená tvořivou hereckou improvizací a hravostí (dotaženou místy až k nečitelnosti) překračuje meze dramatického umění směrem k výtvarné performanci.

Rekonstrukce (oheň v hlavě)

U Rekonstrukce Davida Jařaba, jenž si své "scénické oratorium" i zrežíroval, je spojení s předlohou - románem Eliase Canettiho Zaslepení - přece jen zřejmější. I zde však slouží příběh knihomola Krause (Roman Zach), kterého manželka, dříve jeho uklízečka (Eva Leinweberová) vytlačí za pomoci svého fašizoidního milence (Martin Finger) z bytu, především průzkumu, jakými prostředky lze na jevišti zpřítomnit manipulaci, násilí a odlidštění. Přitom se uplatní i prazvláštní obří rekvizity - třeba basový pozoun se čtyřmetrovou troubou-carem či "aleardofón" - kostra jehlanu s kyvadlem-sekerou, na jehož závěsu jsou křidélka brnkající o struny i činel tlukoucí do plechového barelu. Odlidštění člověka, jeho zloutkovatění, splývání jeho života se jsoucností nástrojů a věcí je demonstrováno s patafyzickou názorností a notnou dávkou ironie. Například Krausova žena, toť jeden kašírovaný velezadek.

Inscenace, o nichž je řeč, většinou dospívají k významům zdůrazňováním věcnosti divadelních znaků. Demonstrování, ukazování, předvádění dominuje nad sdělováním příběhu či myšlenky. Smysl inscenací zprostředkovávají spíše smysly než racio a intelekt. A to i u tak verbální hry, jakou je dramatizace Bernhardovy novely Staří mistři, na níž se spolu se Svatoplukem Jelínkem podílel režisér Dušan Pařízek. Přesto mi jako divákovi vadilo, že i přes vynikající herecký projev Karla Rodena (v roli emfatického stěžovatele Regera) a sympatickou uměřenost Mariana Rodena (v roli Hegerova karikujícího zrcadla Irrsiglera) bylo špatně rozumět, co herci říkají. Vždyť jde o jednu velkou litanii, jak zhoubné je umění, které pomáhá člověka socializovat, a tím s ním - dle Regerových představ - manipuluje a obestírá ho lží. Anebo že by tvůrci chtěli onou "nečitelností slov" zdůraznit, že i ony jsou spíše animálním vyjádřením bolesti a radosti života než nástrojem hledání jeho smyslu?

Marian a Karel Rodenovi v inscenaci Staří mistři
autor: Bronislav Pražan
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.