Žižkovský masopust podesáté

5. březen 2003

Kolem jedné hodiny po poledni se začaly na Náměstí Jiřího z Poděbrad shromažďovat davy lidí. Převažovali důchodci, ale byly tady i maminky s dětmi. Přicházely celé třídy dětí s učitelkami. Mnozí z nich měli masky. Bylo možné vidět postavu smrtky nebo růžovou prasečí hlava bez těla. Asi hodinu se průvod připravuje, aby se vydal na cestu po Žižkově. V čele průvodu jde trubač na vysokých chůdách a vedle něho poskakuje koníček. Trubač práská bičem, vytrubuje a křičí - "Lidi, pojďte za mnou, já to tady znám."

Je úterý 4. března. Průvod se vydává na cestu do Mahlerových sadů pod vysílač. Žižkovská kapela vyhrává a za ní následují historické kočáry tažené koňmi, v jednom z nich se veze v kožichu zabalený stošedesátikilový bůh obžerství Bakchus obklopený děvčaty - studentkami žižkovské umělecko-průmyslové školy. Na koních je doprovázejí Jan Žižka a brazilský král Carlos.

Je velice chladno, teplota jenom něco málo nad nulou. Přesto jsou tady stovky lidí od nejmenších dětí až po důchodce. Ty malé hřeje teplé oblečení, dospělé svářák nebo slivovice.

Pod žižkovským vysílačem vystupují umělci z cirkusu Continuo na chůdách a středověcí hudebníci ze skupiny Krless. Kejklíři předvádějí umění žonglování s čímkoliv - třeba s proutěným vyklepávačem na koberce.

Průvod pak pokračuje na Žižkovo náměstí. Z oken domů vykukují zvědaví obyvatelé, aby se podívali, co je to za rozruch. Na radnici pan starosta předává až do půlnoci vládu nad "žižkovským impériem" Bakchovi. Oslavy masopustu končí na Kostnickém náměstí ohňostrojem. 10 ran v deset hodin a deset minut. Byl to přece jubilejní desátý ročník žižkovských masopustních oslav.

autor: Hynek Bulíř
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Tohle není povídání na dobrou noc, k zamyšlení určitě.

moderátor Jan Pokorný

tata.jpg

Tata a jeho syn

Koupit

Autorské povídky známého divadelníka a spisovatele A. G. v jeho vlastním podání. Tata a jeho syn je sbírkou úsměvných příběhů na motivy skutečných událostí, ovšem ve skutečných kulisách a především ve skutečné době.