ŽIVĚ: Poéma-pohádka, Šeherezáda nebo Popelka. To byl pohádkový večer podle dirigentky Holly Mathieson
Na dalším abonentním večeru rozhlasových symfoniků jsme se v pondělí 13. prosince setkali nejen s pozoruhodnou dirigentkou Holly Mathieson, rodačkou z Nového Zélandu dnes žijící v Glasgow, ale také s mladou britskou pěvkyní Grace Durham, která přednesla cyklus písní Maurice Ravela Šeherezáda. Přímý přenos jsme vysílali 15. prosince od 20:00.
PROGRAM
Sofia Gubajdulina
Poéma-pohádka
Maurice Ravel
Šeherezáda. Cyklus písní na verše Tristana Klingsora
Sergej Prokofjev
Popelka. Výběr z baletu
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Holly Mathieson – dirigentka
Grace Durham – mezzosoprán
Atraktivní program dále nabídne Poému-pohádku od Sofie Gubajduliny a výběr z baletu Popelka Sergeje Prokofjeva. Pohádky pro děti i dospělé proměněné do hudby si vychutnejte přímo ve Dvořákově síni Rudolfina či při poslechu přímého přenosu.
Poéma-pohádka od jedné z největších a nejzajímavějších osobností hudby druhé poloviny dvacátého a počátku našeho století, letošní jubilantky Sofie Gubajduliny je vynalézavě instrumentovaným orchestrálním dílem z roku 1971. Jako inspirace jí posloužila česká pohádka o školní křídě, která by ráda malovala sluníčko, cizí země, krásné zámky a moře, ale místo toho musí psát na tabuli slova a čísla. Kdo v tom chce vidět metaforu stesku nad ubíjenou kreativitou, určitě se nemýlí.
Barvitý, tajemný i vášnivý cyklus tří písní Šeherezáda na verše Tristana Klingsora napsal Maurice Ravel v roce 1902. První z písní, jakési snění, vyjadřuje opojení Východem. Druhá, ve které vzdálený zvuk flétny jako kdyby přinášel polibky, je záhadným příběhem ukrývajícím touhu po mladém muži. Poslední je nostalgickým až mystickým setkáním okouzlené ženy a lhostejného muže. Souznění orchestru a zpěvního hlasu se Ravelovi podařilo dokonale. Triptych vyznívá pikantně, dráždivě, ani trochu sentimentálně.
Pohádkový balet o Popelce si od Sergeje Prokofjeva objednali v Leningradě v roce 1941, ale válečná blokáda města oddálila premiéru až na rok 1945. Volnému sledu tanců vévodí něžně melancholické téma titulní postavy i motiv snění o štěstí. Baletní hudbou se proplétají stylizace tanců ze 17. a 18. století a jejím vrcholem jsou tři valčíky.
Související
-
Jediný Bůh, jediná bolest: Sofia Gubajdulina
Myšlenky současných skladatelek a skladatelů. Druhá série půlhodinových portrétů osobností hudební moderny a postmoderny připravená pro cyklus Kontexty.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.