ŽIVĚ: Poéma-pohádka, Šeherezáda nebo Popelka. To byl pohádkový večer podle dirigentky Holly Mathieson

13. prosinec 2021

Na dalším abonentním večeru rozhlasových symfoniků jsme se v pondělí 13. prosince setkali nejen s pozoruhodnou dirigentkou Holly Mathieson, rodačkou z Nového Zélandu dnes žijící v Glasgow, ale také s mladou britskou pěvkyní Grace Durham, která přednesla cyklus písní Maurice Ravela Šeherezáda. Přímý přenos jsme vysílali 15. prosince od 20:00.

PROGRAM
Sofia Gubajdulina
Poéma-pohádka
Maurice Ravel
Šeherezáda. Cyklus písní na verše Tristana Klingsora
Sergej Prokofjev
Popelka. Výběr z baletu

 

Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Holly Mathieson – dirigentka
Grace Durham – mezzosoprán

Atraktivní program dále nabídne Poému-pohádku od Sofie Gubajduliny a výběr z baletu Popelka Sergeje Prokofjeva. Pohádky pro děti i dospělé proměněné do hudby si vychutnejte přímo ve Dvořákově síni Rudolfina či při poslechu přímého přenosu. 

Poéma-pohádka od jedné z největších a nejzajímavějších osobností hudby druhé poloviny dvacátého a počátku našeho století, letošní jubilantky Sofie Gubajduliny je vynalézavě instrumentovaným orchestrálním dílem z roku 1971. Jako inspirace jí posloužila česká pohádka o školní křídě, která by ráda malovala sluníčko, cizí země, krásné zámky a moře, ale místo toho musí psát na tabuli slova a čísla. Kdo v tom chce vidět metaforu stesku nad ubíjenou kreativitou, určitě se nemýlí.

Grace Durham

Barvitý, tajemný i vášnivý cyklus tří písní Šeherezáda na verše Tristana Klingsora napsal Maurice Ravel v roce 1902. První z písní, jakési snění, vyjadřuje opojení Východem. Druhá, ve které vzdálený zvuk flétny jako kdyby přinášel polibky, je záhadným příběhem ukrývajícím touhu po mladém muži. Poslední je nostalgickým až mystickým setkáním okouzlené ženy a lhostejného muže. Souznění orchestru a zpěvního hlasu se Ravelovi podařilo dokonale. Triptych vyznívá pikantně, dráždivě, ani trochu sentimentálně.

Pohádkový balet o Popelce si od Sergeje Prokofjeva objednali v Leningradě v roce 1941, ale válečná blokáda města oddálila premiéru až na rok 1945. Volnému sledu tanců vévodí něžně melancholické téma titulní postavy i motiv snění o štěstí. Baletní hudbou se proplétají stylizace tanců ze 17. a 18. století a jejím vrcholem jsou tři valčíky.

autor: SOČR
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová