Ženám, které milují ženy. Příběh labelu Olivia Records, který dal slovo lesbám

12. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pavel Klusák

Je to příběh hudebně i společensky jedinečný a silný. Nahrávací společnost Olivia Records byla založena jako nezávislý label v roce 1973 ve Washingtonu s cílem vyprávět příběhy queer žen, především tedy lesbických žen.

Label Olivia Records

„Byl to první label, který byl založený pro hudbu a sebevyjádření lesbické části společnosti. Pomohl leccos proměnit a nejúspěšnějšího alba se tu prodalo na čtvrt milionu nosičů: mise v sedmdesátých letech měla tedy nečekaně úspěšné momenty. V Československu a Česku se k Olivia Records nedá najít paralela,“ říká autor pořadu Pavel Klusák.

Label Olivia Records vznikl vlastně jako jeden z projevů druhé vlny feminismu a byl její součástí. Ženy, které založily Olivia Records, pojmenovaly svůj label po hrdince sapfického románu autorky Dorothy Bussy. Na samém začátku měly 4 000 dolarů na vydání singlu, který byl kupujícím doručovaný poštou spolu s dopisem vyzývajícím k podpoře, k peněžním darům. Akce vynesla 12 000 dolarů, které byly použity k nahrání LP I Know You Know autorky a zpěvačky Meg Christian. To byl první z více než šedesáti titulů, singlů a elpíček vydaných v příštích 20 letech. Zněly na nich silné emoce i podvratný humor, folk i soul, bílý pop i černá poezie.

Tahle hudba (women's music, jak se říkalo) se poslouchala pro dodání odvahy, pro naději, že člověk není ve svém postavení sám: Olivia Records byly kurážně založené v době, kdy coming out byl řídkou záležitostí, lesbické ženy toužily po uznání, ale raději se příliš veřejně neprohlašovaly. Muzikantky z Olivie poskytly soundtrack k zlomovým okamžikům jednak pro menšiny a jednak pro ženy vůbec: hudbu z Olivia Records i lidi pouštěli, když prošel takzvaný devátý dodatek americké ústavy, který vetkl do ústavního zákona rovnost pohlaví. Ale také když tenisová šampiónka Billie Jean King porazila v takzvané bitvě pohlaví wimbledonského vítěze Bobbyho Riggse, který sám o sobě hrdě mluvil jako o šovinistickém mačovi. Billie Jean King se pak zasadila o vznik ženské tenisové asociace: To jsme v kauzách sedmdesátých let, kdy se pro ženskou rovnost kolíkovalo pevnější území.

V pořadu, který provází první zásadní dekádou vydavatelství až k velkým koncertům v Carnegie Hall, zní hudba Maxine Feldman, BeBe K'Roche, Meg Christian, Cris Williamson, Lindy Tillery a dalších hudebnic z okruhu Olivia Records. Hodina komentovaných nahrávek je prvním českým převyprávěním příběhu tohoto přelomového, hrdého, důvtipného a múzického labelu.

autor: Pavel Klusák
Spustit audio