Žena, muž, pes, Štěkání. Hra, jejíž pravidla určuje ten, kdo má navrch

15. leden 2016
03550618.jpeg

Divadlo Kampa uvádí 15. ledna premiéru hry s názvem Štěkání. Její režie se poprvé ujala původně filmová režisérka Natálie Císařovská. Autorem je Pavel Kryl, který společně s Agátou Duškovou zajistil herecké obsazení inscenace.

Vztah muže a ženy na pomezí hry a války, i tak lze charakterizovat obsah nové hry Pavla Kryla rozvíjející dialog podobný soudnímu sporu. Pavel Kryl, autor hry a herec v hlavní roli, je civilním povoláním právník. Snad proto se pro Štěkání nechal inspirovat soudním prostředím a především manželským právem. Hra vypráví o partnerech, a jak už sám název napovídá, nejsou na sebe zrovna milí. Ve hře i v inscenaci zůstávají beze jmen, říká její autor Pavel Kryl: „Jména nemají, to je zcela záměrně, i když jsme pracovali i s variantou, že by se jmenovali stejně jako my, herci.“ Charaktery postav jsou podle autora poněkud otočené: „Ten muž má některé ženské vlastnosti, pro které si ho partnerka dobírá, a zase naopak, ona má určité mužské vlastnosti a snaží se tomu vztahu dominovat.“

Režisérka Natálie Císařovská chápe obě postavy jako určité dramatické modely, na kterých zkoumá principy vztahů mezi muži a ženami. Obsah hry vnímá jako dvouvrstvý: „Na jednu stranu se tam odehrává akční dějová linka a partneři se ocitají v různých dramatických situacích a prostředích. Současně to všechno ale může být jenom metafora jednoho večera z manželské ložnice.“

03550620.jpeg

Pavel Kryl psal hru Štěkání s jasnou představou o budoucím obsazení rolí. V roli ženy se proto představí Agáta Dušková, v roli muže on sám: „Je to muž, který se necítí býti plně mužem nebo se mu zdá, že nemá některé ty ´alfasamecké´vlastnosti (takže odpovídá v podstatě mně), není velkého vzrůstu a nemá zvláštní fyzickou sílu. Ta ženská postava se zdá být pevnější a v určitých situacích, ne fyzickou silou, ale zdá se, že má převahu.“

Situace, ve kterých se muž a žena v ději nachází, navozují atmosféru soudních síní, která je podle Natálie Císařovské výrazně divadelní díky rolím a rituálům, byť se při její přípravě nezříkala ani filmové estetiky, která je jí blízká. Štěkání je divadelní hrou o hře, ve které obě postavy chtějí zvítězit. Pravidla určuje ten, kdo má zrovna navrch. Je jen otázka, jak daleko jsou oba schopni zajít.