Zdeněk Kozák: Nezadržitelný vzestup Eduarda Žáka aneb Bejvávalo. V titulní roli Miroslav Donutil

4. říjen 2022

Poslechněte si satirický příběh kariéristy, který si ví v každé době rady. Rozhlasovou mozaiku na motivy starší povídky Ivana Olbrachta napsal Zdeněk Kozák už v roce 1989, ale titulní postava Eduarda Žáka se shodou okolností velmi podobá charakterům osob, které se dostaly k moci po sametové revoluci. Humoristická hra je navíc obohacená vtipnými variacemi na dobové songy a voicebandovými pasážemi. Najdete ji on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Na motivy povídky Ivana Olbrachta s názvem Kariéra Eduarda Žáka.
Osoby a obsazení: Eduard Žák (Miroslav Donutil), Chórmistr (Miroslav Středa), Kameloti (Tomáš Herfort, Erik Pardus), Bába, vdova, stará žena (Helena Trýbová), Anča (Zdena Herfortová), Oberst, pán (Maxmilián Hornyš), Matka (Libuše Billová), Bauer (Jaroslav Kuneš), Malásek (Aleš Jarý), Učitel (Rudolf Krátký), Skřivánek (Jiří Tomek), Policejní ředitel (Jiří Dušek) a chór (Lubomíra Sonková, Michal Plachý, Tomáš Sagher, Jiří Brož, Zdeněk Junák, Pavel Kunert, Jaroslav Fert, Karel Bartoň, Sylva Talpová, Pavel Vacek, Libuše Kafková, Zdeněk Černín, Eva Hradilová)
Dramaturgie: Marie Říhová
Zvukový mistr: Josef Daněk
Hudba: Miloš Štědroň
Režie: Zdeněk Kozák
Natočeno: v brněnském studiu Českého rozhlasu v roce 1991

Název, který Zdeněk Kozák zvolil pro rozhlasovou hru, svou strukturou blízkou výstupům v kabaretním programu, odkazuje hned ke dvěma formálně odlišným, avšak myšlenkově blízkým dílům. Je to pochopitelně Olbrachtova povídka Kariéra Eduarda Žáka, jež byla poprvé otištěna v roce 1927 v knize Devět veselých povídek z Rakouska i republiky. Ale také název stejného cyklu povídek, který byl po upraveném vydání v roce 1948 pojmenován „lidově-demokratickým“ výrazem Bejvávalo. Obrat „nezadržitelný vzestup“ ne náhodou odkazuje k dramatu Zadržitelný vzestup Artura Uie, ve kterém se Bertolt Brecht také zabývá vzestupem jednoho bezskrupulózního kariéristy. Aniž by ho jmenoval, je zřejmé, že se jedná o Adolfa Hitlera. Intelektuální zázemí Kozákovy rozhlasové hry je čitelné nejen v názvu. Antiiluzivní přístup, prostřednictvím kterého rozehrává vlastní drama, chytře využívá zcizujících principů v podobě ironických komentářů vypravěče, bujarých pěveckých vstupů i dynamického sborového přednesu herců, vystupujících ve vedlejších rolích.

V průběhu hry se několikrát opakuje zdánlivě legrační výrok učitele z obecné školy: „Žáku, Žáku, ty syčáku. Tebe jednou čeká kriminál! A bude to kriminál, jako Brno!“ Přestože vzbuzuje naději, že na každého jednou dojde, čím déle jsme příběhu Eduarda Žáka přítomni, tím víc tušíme, že na morálně upadlého a cynického kariéristu je každý režim krátký. I přes brutalitu, se kterou se prosazuje na veřejnosti, přes nadšení pro odhalování údajných spiknutí a vzpour, přes osobní skandály s pochybným podnikem své manželky a také s podvodem v klenotnictví, je postava Žáka brilantní karikaturou a celá hra má i díky tomu výrazně sarkastického ducha. I proto si ji posluchač může užívat až do opulentního závěru, plného nespravedlnosti a bezpráví.

Zdeněk Kozák napsal hru původně pro Divadlo na provázku, ale po listopadovém převratu v roce 1989 k její realizaci z provozních důvodů nedošlo. Proto vytvořil verzi rozhlasovou. Obsazením Miroslava Donutila do titulní role a spoluprací s hudebním skladatelem Milošem Štědroněm, jakoby symbolicky završil tehdejší slavnou éru brněnského experimentálního Divadla na provázku.

autoři: Renata Venclová , Hana Hložková
Spustit audio

Související