Zapomenutý velikán meziválečných technologií. V Benátkách představují dílo inženýra a designéra Paula Jaraye

14. prosinec 2021

Pod názvem Architecture of Speed – Paul Jaray and the Shape of Necessity odkrývá výstava dávno zapomenutý osud židovského konstruktéra a designéra Paul Jaraye, který měl obrovský vliv na vývoj automobilů ve dvacátých a třicátých letech. Až do 30. ledna můžete v Benátkách navštívit výstavu představující dílo tohoto zapomenutého velikána meziválečných technologií. Spolupracoval i s československou Tatrou.  

Inženýr a designér Paul Jaray v roce 1974

Jaray se narodil ve Vídni v roce 1889 do rodiny maďarských židů. Po svých studiích mechaniky působil také na pražském vysokém učení technickém, kde byl asistentem profesora Rudolfa Dörfla. Ještě před první světovou válkou se dostal do Německa a pracoval jako šéf designér pro firmu Flugzeugbau Friedrichshafen, která vyráběla vzducholodě. Tam také vypracoval návrhy vzducholodě LZ 120 Bodensee, jež se stala předobrazem slavného Graf Zeppelin. 

Od roku 1923 působil ve Švýcarsku, kde založil vlastní karosárnu Stromlinien Karosserie Gesellschaft, která spolupracovala s renomovanými automobilovými značkami jako byly Chrysler, Mercedes-Benz, Maybach, Appolo, Dixi, Audi, Adler, Jawa, Ford, Steyr nebo kopřivnická Tatra. Jeho práce se týkala především aerodynamiky. Karosérie automobilů navrhoval v kapkovitých tvarech, které lépe obtéká vzduch. Jeho činnost vyvrcholila designem automobilu Auto Union Type B (Rennlimousine), přezdívaného také jako Lucca-Wagen. Ten v roce 1935 dosáhl rekordní rychlosti 320 km/h.

Model auta Union Luca, design Paul Jaray

S Hansem Ledwinkou se podílel také na podobě prvního sériově vyráběného aerodynamického automobilu Tatra 77, který vznikl v roce 1934. I jeho další návrhy pro Audi či Tatra jsou charakteristické radikálními aerodynamickými tvary. V sériové výrobě se však jeho vize nedočkaly takového úspěchu. I přesto byl Jaray známý po celé Evropě a jeho výtvory se často objevovaly na stránkách prestižních magazínů a novin.

S nástupem nacistického Německa byl Jaray jako žid neprávem opomíjen a takřka vymazán z historie. Snaží se ho opět připomenout výstava v benátském Arsenale, kterou připravil německý filosof a kurátor Wolfgang Scheppe. Během několika desetiletí nasbíral o Paulu Jarayovi mnoho archivních materiálů. Na výstavě představuje nejenom experimentální modely, ale také řadu archivních fotografií a filmů.  

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související