Záleží na minutách, říká vítěz Czech Press Photo Filip Singer

14. říjen 2014

Na svém snímku zachytil zbitého demonstranta z kyjevského Majdanu. A právě tato fotografie Filipa Singera se stala vítěznou na 20. ročníku Czech Press Photo. Jeho i ostatní oceněné práce budou od 21. 11. do 31. 1. k vidění na Staroměstské radnici v Praze.

Jubilejnímu 20. ročníku soutěže Czech Press Photo dominovalo téma ukrajinského konfliktu. Za sérií portrétů nazvanou Mnoho tváří ukrajinské revoluce vyhrál v kategorii Portrét fotograf Českého rozhlasu Filip Jandourek. Události z rozbouřeného Kyjeva jsou také námětem hlavní vítězné fotografie. Její autor Filip Singer z European Pressphoto Agency na ní zachytil zbitého demonstranta se zkrvavenou tváří.

Muž má skloněnou hlavu a prochází kolem zdi kláštera, na níž jsou namalovány zástupy andělů. V klášteře se demonstranti ukrývali. Teprve čtyřiatřicetiletý fotograf za fotografii dostane skleněnou plastiku Křišťálové oko a finanční odměnu 120 tisíc korun. I když hlavní cenu vyhrál letos poprvé, na Czech Press Photo se za svou nedlouhou kariéru umístil už po desáté.

„Mě vždycky zajímala dokumentární a reportážní fotografie. Zajímal mě spíš žurnalistický aspekt focení, být u událostí, být jejich součástí a dokumentovat je,“ vysvětluje zápal pro svou práci Filip Singer, který kromě absolutního vítězství získal také druhou cenu v kategorii sport za snímky posilovny z odpadu, kterou si svépomocí vyrobili obyvatelé Kyjeva.

Nespíte, nejíte, na hledání estetiky není čas

„Výsledek záleží na prostředí, ve kterém pracujete a které si nijak nearanžujete, přichází přirozeně. Vše vyplývá z toho, co se kolem vás děje. Fotografie se nedá plánovat, závisí na okolnostech,“ odpovídá Filip Singer na otázku, jak hledá hranici mezi estetikou a dokumentární snahou.

Vyjádření mezinárodní poroty:
„Fotografie roku CPP 2014 na osudu jednotlivce zobrazuje nejvýznamnější současnou evropskou událost. Osobní bolest neznámého muže je věcí nás všech. Zdá se, že muž na fotografii pláče krev a zástup svatých jen mlčky přihlíží. Mnohovýznamovou fotografii považujeme za metaforu lidského utrpení ve válečných konfliktech.”

Do Kyjeva přijel původně fotit jen na víkend, měl pomáhat zachytit demonstranty, když šlo ještě o studentské protesty a konflikt byl v počátcích: „Vítězný snímek vznikl, když byly demonstrace rozehnány, takový náš 17. listopad. Následující události byly hektické: nespíte, nejíte, jste deset dní na nohou, zachycujete dění, odesíláte snímky do agentury. Ve zpravodajství přitom záleží na minutách. Je to velký stres.“

Když byla ve čtyři ráno rozehnána první demonstrace, lidi před ozbrojenci utíkali do kláštera v centru Kyjeva, kde našli azyl. A právě tam čekal se svým objektivem Filip Singer: „Stál jsem před budovou a dokumentoval jsem, jak se tam lidé ukrývají a vyhledávají pomoc zdravotníků i psychologů. Nejdřív bylo zmlácených demonstrantů 50, dva dny poté bylo v ulicích Kyjeva 500 tisíc lidí.“

autoři: Karel Kratochvíl , Klára Vičíková
Spustit audio