Z tyglíku Trans-Global Underground

20. srpen 2005

V době, v níž takzvanou world-music hraje už pomalu každý, kdo udrží v ruce kytaru, by bylo velmi nešťastné zapomenout na londýnskou kapelu Trans-Global Underground, která elektronickou taneční hudbu kombinuje s tradičními africkými, arabskými či indickými motivy už od svého vzniku na začátku devadesátých let.

Když vydala své debutové album Dream Of Hundred Nations, byl její postup opravdovým "undergroundem", pozoruhodné však je, že se tato formace stále drží ve svém žánru na špičce, alespoň co do zájmu médií i publika. To české má navíc téměř každoročně možnost "potkat se" s TGU na koncertě, což bývá vzhledem k početné, proměnlivé a vskutku multietnické sestavě kapely, v níž svého času působila i Natacha Atlas, vždy zajímavým zážitkem. I letos se Transglobal Underground v Česku objevili - také proto, aby pokřtili své nové album Impossible Broadcasting, které v licenci pro ČR a Slovensko vydala firma Indies. Přestože už není tak překvapivé, jako byly kolekce Psychic Karaoke nebo International Times z poloviny devadesátých let, přináší opět nadstandardně kvalitní nahrávky, pořízené - pro ještě větší pestrost a autenticitu - v nahrávacích studiích různých světových metropolí (Prahu nevyjímaje). Každá z písní tak byla inspirována jiným prostředím a téměř každá je také stylově trošku jinde. Oproti starším snímkům se tentokrát kapela vydala i do východní Evropy a dobře udělala - obě skladby s působivými vokály ženského Tria Bulgarka slavné Janky Rupkiny (zvláště pak Isis K) patří mezi nejlepší na desce. Bohužel znám jen pár (možná doslova) českých rádií, které vám je zahrají - název CD je v našich poměrech smutně pravdivý.

Skupina Trans-Global Underground
autor: Milan Šefl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová