Z Plzně do Českých Budějovic. Tomáš Ondřej Pilař chce operu představit i těm nejmenším dětem

30. květen 2020

Posunout operu do veřejného prostoru a zkusit k ní pomocí něžné hudby, loutek a barev „zaháčkovat” i kojence – i to jsou cíle nového uměleckého šéfa souboru opery Jihočeského divadla Tomáše Ondřeje Pilaře. O Českých Budějovicích, ale i o minulém angažmá v Plzni, kam nastoupil ve čtyřiadvaceti letech, s ním ve Vizitce mluvil Daniel Jäger. 

Jeho maminka chodila na koncerty a představení i v době, kdy už měla malého Tomáše v břiše, tatínek zase působil jako koncertní mistr Státní opery Praha. Jinou než operní dráhu si tedy Tomáš Ondřej Pilař snad ani nemohl vybrat. Pro studium operní režie si po gymnáziu zvolil brněnskou JAMU; jak ve Vizitce řekl, brněnská škola je progresivnější než pražská a studenti na ní dostávají daleko větší množství praktických příležitostí. 

Před šesti lety se stal Tomáš Ondřej Pilař ve čtyřiadvaceti letech nejmladším šéfem operního souboru v České republice, když přijal nabídku z Plzně. „Měl jsem tehdy hrozný strach, že něco pokazím a operu poškodím. Byl jsem sice odhodlaný dělat změny, zároveň jsem ale po nocích studoval zákoník práce a autorský zákon. Zpětně viděno, možná jsem se od toho strachu mohl trochu víc odpoutat,” řekl ve Vizitce. 

Do operního souboru Divadla J. K. Tyla přišel s plánem vylepšit provozní úroveň místních představení a stabilizovat jejich uměleckou kvalitu. „Hodně se také soustředím na estetickou úroveň. A po šesti letech mohu říct, že esteticky se představení držela na úrovni, kterou jsem si představoval.” Z Plzně ale letos odchází, jeho názory na vedení souboru se totiž rozcházely s vizemi ředitele divadla Martina Otavy. Jak ale říká, odchází v dobrém a po vzájemné dohodě. 

Přesouvá se do Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, kde přijal nabídku tamního ředitele Lukáše Průdka. „Mám hlubokou důvěru v tamní sehraný tým, který má navíc velký potenciál. Je to divadlo, které nemá budovu v tradičním slova smyslu, proto chci svou misi pojmout jako transformaci souboru do opery bez hranic. Zároveň cítím potenciál krumlovského otáčivého hlediště,” konstatuje. Spolupracovat také bude s velkým didaktickým střediskem, které zaštituje vzdělávací programy. Podle švédského vzoru chce začít pracovat i s kojenci, jimž bude scénický prostor představovat při krátkých představeních pomocí loutek, něžné hudby a barev. Přitáhnout k opeře bude chtít ale i předškolní a školní děti. 

Co všechno se v Plzni Tomáši Ondřeji Pilařovi povedlo a co mohlo dopadnout lépe? Jaký je plzeňský operní divák a jakou má opera v tomto městě tradici? Co přesně Pilaře čeká na jihu Čech? Jaká opera ho formovala? Poslechněte si celou Vizitku. 

Spustit audio