Z Německa: Ernst Ludwig Kirchner - po 30 letech první retrospektiva slavného expresionisty ve Frankfurtském Städelu

02056116.jpeg

Platí za expresionistu par exellence. Sám se tomuto označení vždy bránil. Ernst Ludwig Kirchner, malíř velkoměsta i horských krajin, malíř portrétů i aktů, malíř děvčátek i běhen. A především: malíř nadprůměrně produktivní, s neopakovatelnou paletou barev. Výstavu, kterou frankfurtský Städel dva roky připravoval, lze právem označit jako ‚první' retrospektivu po 30 letech. Frankfurtské muzeum nabízí návštěvníkům v nebývalé expozici 180 umělcových prací - pro jakékoliv jiné světové muzeum jistě nelehký úkol. Kirchner měl k Frankfurtu i ke Städelu velmi úzký vztah. Zde se v roce 1916 uskutečnila jedna z jeho prvních výstav a Städel bylo vůbec první muzeum, které koupilo jeho obrazy.Kirchnerova retrospektiva zahrnuje práce všech tvůrčích období tohoto ojedinělého umělce. Kirchner narozený v roce 1880, vystudoval architekturu a malířství si osvojil jako autodidakt. Z počátku, v letech 1905-11 v Drážďanech, kdy byl členem uměleckého sdružení ‚Brücke', maloval ještě pod vlivem impresionismu. V roce 1911 se odstěhoval do Berlína, kde vznikají jeho nezapomenutelné obrazy - expresionistické momentky z berlínských ulic. Zde také poznává tanečnici Ernu, která se stala jeho modelem i životní partnerkou. Po vypuknutí 1. světové války se hlásí dobrovolně na frontu, avšak vojenský dril snáší jen několik měsíců - končí na nervové klinice v Taunusu. Za finanční podpory mecenášů umění se uzdravuje a maluje několik obrazových cyklů z prostředí fronty a sanatoria. V roce 1917 se stěhuje do Davosu - sice jako finančně nezávislý umělec - Erna prodala v Berlíně velmi úspěšně mnoho jeho obrazů, ale do Davosu přichází jako pacient závislý na drogách. Maluje tu známé obrazy s horskými motivy. Těžko si představit větší tématické skoky - mezi berlínskými běhnami a alpskými chaloupkami. Avšak Kirchnerovy horské motivy jsou originální, expresionisticky ‚řezané' a barevně vydatné. Rokem 1925 začíná malířovo poslední umělecké období, nazývané ‚novým stylem'. Na první pohled je jasné, že koukal Picassovi - mírně řečeno - přes rameno. Jeho obrazy již nejsou expresionistické, ale spíše abstraktní. Kirchner sám označuje tuto tvůrčí periodu jako ‚nutný umělecký vývoj, jako přizpůsobení se aktuálnímu stavu'. V tomto období je Kirchner již známým, nezávislým, ale stále nemocným umělcem. Po vypuknutí 2. světové války, v roce 1938 se v Davosu zastřelil dvěma ranami do srdce.Frankfurtská výstava ukazuje velmi přehledně a citlivě všechna Kirchnerova tvůrčí období. Jsou reprezentovány obrazy, sochami, grafikami a litografiemi z obrovského vlastnictví Städelu a přirozeně i četných půjček ze světových muzeí a soukromých sbírek. Některé obrazy poprvé opustily soukromá sídla, aby je mohla spatřit veřejnost. Síla, kterou jeho obrazy vyzařují, je velmi těžko popsatelná. Možná jsou to neobvyklé odstíny zelené, fialové a růžové, které diváka fascinují. Snad staccatové tahy štětcem, kdo ví. Přijeďte se přesvědčit sami. Čas máte ještě do 25. července.