Wagnerova Brünnhilde – výzva pro soprán

6. říjen 2011

V německých divadlech se opery Richarda Wagnera objevují na repertoáru tak hojně, jako nikdy předtím. Nic ale není složitější, jako obsadit sopranistky do role Brünnhilde v opeře „Prsten Nibelungův“. Tento náročný part zvládne pouze několik pěvkyň na světě.

Ještě nikdy neměla interpretace Wagnerovských rolí, které kladou enormní nároky na hlasové dispozice pěvců, natolik špatnou pověst, jako v posledních letech. Němečtí odborníci začali bít na poplach a apelují na tvůrce inscenací i samotné zpěváky, aby nepodceňovali hudební stránku Wagnerových oper a nesoustředili se pouze a doslova na „velké divadlo“.

Splnění vysokých nároků po pěvecké stránce se v poslední době stalo pro mnohé jakoby podružné. Wagnerovský dramatický soprán se nejednou zaměňuje spíše za křik, mladé pěvkyně se ženou do rolí mytických hrdinek, aniž by disponovaly patřičnými zkušenostmi a schopnostmi. Hlasově se tak předčasně opotřebují a tím také odepisují. Když to tak půjde dál a trend se nezastaví, nebude s kým hrát opery Wagnera ani Strausse, obávají se hudební experti v Německu, jehož divadelní scény doslova zaplavují zejména opery lipského rodáka.

Kdysi bývalo pravidlem, že pěvkyně na svou první Brünnhilde či Elektru čekaly 15 až 20 let. Při obsazování rozhodovala zralost, dispozice a schopnost splnit požadavky partitury. Podle expertů je v současnosti na světě zhruba dvanáct špičkových představitelek Brünnhilde, z nich čtyři či pět patří k nejžádanějším v nejprestižnějších operních domech a jdou z role do role.

O jejich kvalitě není pochyb, znalci jako například renomovaný pedagog Josef Loibl si nicméně kladou otázku, zda je v tomto případě cena za úspěch adekvátní. Kariéra sopranistek se obvykle vyvíjí od subret přes lyrické party, k mladistvým dramatickým a posléze eventuelně k vysoce dramatickým rolím. Dnes se tento kdysi přirozený, postupný vývoj bere místo jednoho rovnou po dvou schodech najednou. Řečeno sportovní terminologií sprinter nemůže najednou běžet i maraton jen proto, že si to trh žádá.

Když se ohlédneme do minulosti, wagnerovským postavám dominovaly coby Brünnhildy a Isoldy hvězdy jako Astrid Varnayová, Martha Mödlová či Birgit Nilssonová. Tyto legendy žily se svými postavami i 25 let a důstojně se s nimi na scéně rozloučily. Například Gwyneth Jones zpívala Brünnhilde poprvé ve svých 37 letech a poslední v 61.

Současné umělkyně vydrží roli zpívat v průměru sedm, maximálně deset let. I to je podle německých muzikologů důsledek inflace Wagnera, jehož díla ještě nikdy nezažívaly takový boom jako nyní. Současná pěvecká generace se často do rolí vrhá mnohem bezhlavěji než ta předchozí. A ještě rychleji obměňuje repertoár, což ovšem není snadné, zejména návrat od Wagnera k Mozartovi či tichým Schubertovým písním je pro wagnerovský soprán téměř nemožný.

autor: zis
Spustit audio