Vztah nevydržel, z pokusu o jeho záchranu však vzešel film. Zrcadla ve tmě jsou o lásce a průměrnosti, říká režisér Šimon Holý

4. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Šimon Holý

„Kdyby šla v osmnácti na psychoterapii, neřeší průměrnost.“ Psychická pohoda, touha po vztahu i seberealizaci na odpovídající úrovni – to jsou témata debutu režiséra Šimona Holého, který bude mít premiéru na festivalu v Karlových Varech. Do Vizitky ho pozvala Hana Slívová. Repríza z 18. srpna 2021.

Když se Šimonu Holému před čtyřmi lety začal rozpadat vztah, pokusil se ho se svým partnerem zachránit pomocí upřímných odpovědí na sérii speciálních šestatřiceti otázek. Už v polovině ale bylo jasné, že to nevyjde. „Věděli jsme to oba, přesto jsme to táhli ještě dalších padesát minut. Už tehdy jsem si ale říkal, že by z toho byl dobrý film. Dva lidi tuší, že spolu nezůstanou, přesto si dál navzájem kladou niterný otázky,“ vzpomíná.  

Nezaujmeš, platíš si to sám

Film je na světě, jmenuje se Zrcadla ve tmě a Holý o něm mluví jako o velké žánrové skládačce. Je černobílý, odehrává se v tanečním světě a autor v něm propojil všechna témata, která jej za poslední čtyři roky zaujala. Jedním z nich je i průměrnost a způsoby, jak se s ní popasovat. Ve filmu se tento problém týká tanečnice Marie v podání herečky Aleny Dolákové. „Klíč k postavě je takový, že kdyby šla v osmnácti na psychoterapii, je všechno jinak. Kdyby byla v psychické pohodě, průměrnost neřeší, protože by byla schopná zjistit, že i šedá má spoustu odstínů.“

Šimon Holý Kompot Song roku 2019

Film, který byl nakonec přijat do letošní soutěže Na východ od Západu v rámci MFF Karlovy Vary, si Šimon Holý natočil za své peníze. „Pokud na škole neuděláte krátký film, který zaujme organizátory zahraničních festivalů, odcházíte s prázdnou a nemáte se u Státního fondu kinematografie nebo v televizi čím prokázat,“ vysvětluje, proč scénář jeho celovečerního debutu nedostal žádné finance.

Podporu už ale mezi tím získal Holého další chystaný snímek Thinking David o coming outu židovského chlapce. Jak ve Vizitce řekl, je to film s plánovanou dlouhou stopáží a pracovat na něm bude několik let. „Frustrovala mě představa, že můj debut vznikne až osm let po absolvování FAMU, že celou jednu dekádu strávím čekáním. A tak jsem si Zrcadla v tmě natočil za svoje,“ říká na konto filmu, který stál zatím 400 tisíc korun.

Jsou to lidi, ne karikatury

Homosexualita není jen tématem snímku Thinking David, ale i dalšího rozpracovaného filmu Chica Checa. Šimon Holý o ní mluví dlouhodobě otevřeně přesto, že na FAMU nechtěl být škatulkovaný jako „teplý režisér, který točí teplé filmy.“

Čtěte také

„Nakonec jsem ale zjistil, že takové filmy musím dělat, protože to za mě nikdo jiný neudělá,“ konstatuje. „Lidem se těžko vysvětluje, že když v českých seriálech vidíte teplé postavy jako vrahy, feťáky, šarlatány nebo masové vražedkyně, součástí takové společnosti se vám být nechce. Připadá mi důležité ukazovat zástupce menšin jako lidi, ne jako karikatury,“ vysvětluje s tím, že klíčový je pro něj v tomto směru například film Víkend od britského režiséra Andrewa Haigha. Na české scéně se mu pak zamlouvala postava vojenského prokurátora Rédla ze stejnojmenného miniseriálu, ztvárněná Ondřejem Sokolem.

Jak důležitá je pro člověka zranitelnost? Jak posluchačům Českého rozhlasu reálně pomohl podcastový seriál Zkouškový, na kterém se podílel? Proč odešel po třetím ročníku z FAMU? I o tom Šimon Holý ve Vizitce mluvil.

Spustit audio

Související