Výstava, která vás nenechá jen přihlížet. Enter the Room mění dům U Kamenného zvonu v dynamické hřiště

31. březen 2025

Žijeme ve světě, ve kterém stále větší roli hrají digitální technologie, které s narůstající intenzitou pronikají do našeho mentálního i fyzického prostředí. Internet, umělá inteligence, sociální sítě a taky digitální počítačové hry se dávno staly běžnou součástí naší každodennosti. Jak nás ovlivňuje narůstající proces digitalizace?

Počítačové hry už dnes zdaleka nejsou jen zábavou, ale i jazykem, kulturou a významnou součástí umění. Jejich mechanismy a styly vyprávění otevírají nové způsoby, kterými můžeme přemýšlet o prostoru i čase, jak můžeme chápat svět nebo si představovat budoucnost.

OMSK Social Club, The Living Virtual Theatre, 2020, pohled do výstavy

Právě na vliv herního prostředí a storytellingu na tvorbu nastupující generace umělců teď zaostřila výstava Enter the Room Galerie hlavního města Prahy. V Mozaice nás instalací v domě U Kamenného zvonu provedli kurátorka Sandra Baborovská a jeden z mladých vystavujících umělců Ondřej Trhoň.

U her se nám daří propojovat různá publika. Hry jsou přirozeným jazykem určité generace, pro kterou jsou možná srozumitelnější, než subverzivní instalační objektové umění.
Ondřej Trhoň

Enter the Room | Dům U Kamenného zvonu

Dnes jsou hry stejně důležitými médii jako pohyblivý obraz, video nebo současné divadlo. Jde o široké spektrum, jdoucí od mobilních her typu Candy Crush po hry typu Fortnite nebo Roblox. Právě umění dokáže skvěle pracovat se základními předpoklady toho, co je hra a herní zážitek. Může se ptát, jestli hry musí být vždycky zábava, anebo mohou nabízet i jiné estetické prožitky nebo kritizovat společnost, a nastavovat tak zrcadlo mainstreamovému hernímu světu,“ vysvětluje Ondřej Trhoň. A Sandra Baborovská dodává: „Postupem času se nám při práci na výstavě ukázalo, že nejpalčivějším problémem současnosti je ekologie a tematizace environmentálního žalu. (…) Je vidět, že silně rezonují v současném světě i v digitálních hrách. Významně zastoupená v nich ale i sociokulturní témata nebo otázky identity. I prostřednictvím her je tedy velmi dobře možné vyjadřovat své postoje.“

Poslechněte si celý rozhovor s Ondřejem Trhoněm a Sandrou Baborovskou.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

    Václav Žmolík, moderátor

    tajuplny_ostrov.jpg

    Tajuplný ostrov

    Koupit

    Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.