Výplata - snaha zavděčit se na úkor obsahu

18. březen 2004

Nový film čínského režiséra Johna Wooa, který stojí za trháky typu Mission Impossible II či Tváří v tvář, Výplata byl natočený podle stejnojmenné knižní předlohy úspěšného sci-fi spisovatele Philipa K. Dicka a vzbuzuje velká očekávání. Nejde o čistou sci-fi, jedná se o napůl realistické a technologicko-futuristické dílo, čímž se zvyšují šance na nalákání i nevědeckofantastického diváka. Film do velké míry vložené naděje uspokojí, bylo by však třeba ještě hodně zasahovat, resp. stříhat, aby je naplnil zcela.

Využijme frekventovanou repliku hlavního hrdiny - Michaela Jenningse (Ben Affleck), geniálního vědce v oblasti IT - a "vezměme to odzadu, to bude jednodušší". Michael ví, že tu bude ještě dlouho. Jako jediný hrdina z celého filmu umí, resp. jednou mohl, nahlédnout do své budoucnosti. Vzhledem k tomu, že nám tuto informaci prozradí už dlouho před koncem filmu, není nutné se o jeho osud výrazněji obávat, i když se zdá být pekelně zamotaný. Pro objasnění - Michael má dva problémy. Rachel (Uma Thurman), se kterou vede vztah, o kterém sám moc neví, a bývalého zaměstnavatele, který ho chce sprovodit ze světa. Nešikovní chlápkové z FBI, kterým dokáže utéct i z uzamčené vyšetřovny, se za problém snad ani považovat nedají.

Výplata

Geniální vědec elektrotechnik Jennings pracoval tři roky na nebezpečném vynálezu stroje, který vidí budoucnost, pro ještě nebezpečnějšího zaměstnavatele, který chtěl stroj zneužít pro posílení své moci. Po dokončení zakázky mu byla vymazána paměť právě z posledních tří let práce na projektu. Do svého nového života si mazaným způsobem pošle jen balíček několika osobních maličkostí, které mu - protože když balíček posílal, nebyl ještě "vymazaný" a znal svoji budoucnost - mají velmi konkrétním způsobem zachránit život. Jedním z nečekaných břemen, které si odnesl ze svého vymazaného života, je také partnerka Rachel, se kterou nezbývá než se znovu seznámit.

Výplata

Základní motiv příběhu - tedy sestrojení stroje osudu a následná pocítěná nutnost ho zničit - je vcelku originální. Futuristické prvky, které se v něm vyskytují, jsou pojaty ústrojně a logicky, nejsou tedy rovny nadpřirozeným příšerkám, díky nimž je možné cokoli. Realita ve světě, který příběh provází, je podobně neúprosná jako ta naše, přestože monitory jsou už trojrozměrné, služby jsou plně robotizované a existují přístroje, které umí přečíst i vymazat lidskou paměť. Boj o moc je stále hlavním dobovým imperativem, láska je stále nejdůležitější hybnou silou. Potud je Výplata filmem, kterému je snadno rozumět a který má svým společensko-filosofickým nápřahem šanci dobře zasáhnout. To, co kazí výsledný dojem z díla, jsou samoúčelně používané a vzhledem k hlavní syžetové ose zcela neústrojné akční prvky. Jistě, trocha akce nikoho nezabije. Proč jsou ale všechny takové scény (čtvrthodinovou autohoničkou počínaje, závěrečnou přestřelkou/válkou ve výzkumném ústavu konče) k uzoufání natahované? Nota bene, když je předem jasné i řečené, že ti důležití z nich vždy vyváznou. Zde dvojka Georgaris (scénář) - Woo (režie) přestřelovala naprosto do prázdna a vzhledem k výslednému dojmu kontraproduktivně.

Výplata

Přitom v historii futuristického akčního filmu se najde tolik příkladů, kdy spolu hodnotná výpověď a efektně použitá akce koexistují ve zcela přirozeném souladu. Když už bychom se vyhnuli notoricky opakovaným 451° Fahrenheita nebo 1984, tak je tu rok starý snímek Equlibrium debutujícího režiséra Wimmera. Tam by patrně nejproslavenější hollywoodský Číňan Woo mohl před opakováním stokrát omletých postupů hledat výraznou inspiraci.

Web českého distributora

Výplata (Paycheck, USA, 2003) Hrají: Ben Affleck (Michael Jennings), Uma Thurman (Rachel Porter), Aaron Eckhart (James Rethrick), Paul Giamatti (Shorty); Hudba: John Powell; Kamera: Jeffrey L. Kimball; Scénář: Dean Georgaris; Režie: John Woo; 110 minut, titulky

autor: Hynek Just
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Děsivá freska válečné krajiny, u které se nepřestávám smát.

Petr Gojda, slovesný dramaturg, Centrum výroby Českého rozhlasu

Osudy dobrého vojáka Švejka

Osudy dobrého vojáka Švejka KOMPLET

Koupit

Pro jedny šťastný blb a ignorant, pro druhé vychytralý šašek. Pro nadporučíka Lukáše boží dobytek. Pro jedny ikona totálního odcizení a nihilismu, pro jiné bojovník proti válce, pro další anti světec a antihrdina. Čte Oldřich Kaiser