Vydejte se na meditativní pouť s hudebními tradicemi a nástroji Arménie a Pobaltí

31. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tris Upes

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

První půli aktuálního Koncertu bez hranic strávíme ve společnosti tradičního arménského dechového nástroje duduk. Ve druhé části čekejte trio hudebníků z Lotyšska, Litvy a Estonska.

Arménský duduk je dvouplátkový dechový nástroj tradičně vyráběný z meruňkového dřeva. Jeho historie podle některých pramenů sahá až do druhého tisíciletí před naším letopočtem. Hudební tradice Arménie používá specifické ladění a tónové řady. Hráč na duduk tak musí kromě precizní práce s výškou tónu ovládat mimo jiné také cirkulární dech, aby jemně zvlněná, táhlá melodika zůstala nepřerušena.

Jedním z mistrovských hráčů na tento nástroj je Arsen Petrosyan. V březnu loňského roku vystoupil se svým kvartetem poprvé ve stockholmském klubu Stallet, na tamní přehlídce nazvané Courious Classics Festival. V záznamu jejich vystoupení uslyšíme instrumentální úpravy tradičních arménských tanců a písní i umělých skladeb arménských autorů.

Po melancholicky konejšivém zvuku arménského duduku nás čeká hudba mísící západoevropskou hudební tradici s lidovými nástroji a melodikou Pobaltí. Na pódiu Folk Festivalu v estonském městě Viljandi v červenci roku 2019 společně vystoupili pod názvem Tris Upes – tedy Tři řeky – umělci ze tří pobaltských zemí: lotyšská hráčka na kokle (tamní podobu drnkacího strunného nástroje kanel) Laima Jansone, litevský multiinstrumentalista Saulius Petreikis a estonský kytarista Andre Maaker.

autoři: Anna Marie Hradecká , zpr
Spustit audio